У цій статті ми розповімо, як правильно заповнити та подати Таблицю даних платника податку на додану вартість. Адже прийняття ДФС цієї Таблиці дає можливість платникам ПДВ вивести з системи моніторингу податкових накладних/розрахунків коригувань (СМКОР) окремі групи товарів.

 

Заповнюємо Таблицю правильно

Державна фіскальна служба зазначає, що платник податку має право подати до ДФС Таблицю за встановленою формою (додаток 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 21 лютого 2018 р. № 117 (Порядок). Незважаючи на набрання чинності цього Порядку 22 березня 2018 року, станом на 05 травня 2018 року форма цієї Таблиці на офіційному сайті ДФС і в програмному забезпеченні платників ПДВ викладена в редакції ще 2017 року.



Читайте: Нова система блокування податкових накладних: продовжуємо вивчати правила гри

Згідно Порядку Таблиця подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв’язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. На сьогодні формою Таблиці є F1312302.

Таблиця може бути направлена до ДФС:

  • за допомогою офіційного веб-порталу ДФС;
  • через особистий кабінет платника податку;
  • через програмне забезпечення, яке дає можливість отримувати вихідний файл затвердженого формату (наприклад, M.E.Doc).

В Таблиці відображається специфіка господарської діяльності конкретного платника податку:

NB: Звертаємо увагу, що коди товарів та послуг можуть бути внесені до Таблиці в кількості перших чотирьох знаків. Проте, прямої заборони на використання більшої кількісті знаків кодів куплених/проданих товарів/послуг немає.

Важливим моментом є те, що вносити до Таблиці вибрані види діяльності підприємства доречно у випадках, коли Таблиця подається до факту блокування реєстрації ПН/РК.

У випадках, коли подання відбулося після факту зупинки реєстрації ПН/РК, Таблиця повинна містити тільки ті коди УКТ ЗЕД, через які відбулось блокування ПН/РК. Саме таку думку висловлено під час семінару ДФС «Зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», що відбувся 5 квітня 2018 року у м. Київ.

Коди УКТЗЕД, через які ПН була заблокована вказуються у квитанції до заблокованої накладної. Зі слів фіскалів Таблиця повинна містити тільки ці коди і їх повинно бути не більше п’яти. Якщо ці вимоги не будуть враховані в Таблиці, вона не буде розглядатись ДФС.

Далі розглянемо приклад заповнення Таблиці.

Приклад.

ТОВ «Світанок» займається вирощуванням зернових культур (код КВЕД 01.11) і постачає пшеницю (код УКТ ЗЕД 1001). Для вирощування цієї культури ТОВ «Світанок» купує такі товари та послуги (зазначимо основні):

  • насіння пшениці (код УКТ ЗЕД 1001);
  • мінеральні добрива (код УКТ ЗЕД 3102);
  • паливо (код УКТ ЗЕД 2710);
  • послуги з обприскування сільськогосподарських культур (код ДК 016:2010 01.61).

Відповідно до наведених даних, заповнимо Таблицю.

Фрагмент Таблиці

NB: Рекомендуємо складати Таблицю по кожному сільськогосподарському товару окремо (графа 4 Таблиці). Особливо якщо аграрне підприємство виготовляє чи постачає окрім зазначених Порядком груп товарів, що визначені для автоматичного врахування Таблиці, ще й інші товари. Якщо в Таблицю разом з кодами згідно з УКТ ЗЕД, визначеними Порядком, будуть внесені інші, така Таблиця не буде врахована автоматично та підлягатиме розгляду Комісією регіонального рівня (Комісія). Тому, враховуючи, що обмежень щодо подачі декількох Таблиць немає, краще подавати окремі Таблиці по кожному коду, згідно з УКТ ЗЕД.

Читайте: Нова система блокування податкових накладних: чого очікувати аграріям?

Таблицю подають разом із поясненням

У Порядку (п. 31) зазначено, що Таблиця подається із Поясненням, в якому зазначається діяльність, із можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податку. Як вже неодноразово наголошувалося, наразі не маємо офіційних роз’яснень стосовно оформлення пояснення до Таблиці. В той же час, в Електронному кабінеті платника податків та в програмі M.E.Doc є можливість додати до Таблиці додаток за формою J1360102.

Пояснення повинно бути оформлене окремим файлом формату pdf розміром до 2 Мб. Воно має містити вичерпну інформацію стосовно платника податків та інші дані, які повинні продемонструвати особливості та специфіку господарської діяльності підприємства (фінансові результати, наявність необоротних активів, трудових ресурсів). В Поясненні важливо навести дані, які стосуються наявності у платника податків понад 200 га власних/орендованих земельних ділянок (ця інформація знаходиться в Додатку «Відомості про наявність земельних ділянок» до Податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи станом на 01 січня 2018 року, що подана до 20 лютого 2018 року).

Згідно Порядку розгляд Таблиці із Поясненням (протягом п’яти робочих днів, що настають за днем її отримання) є компетенцією Комісій. Відповідно, Комісіями приймаються рішення щодо її врахування/неврахування, про що платник податків може дізнатись з інформації, яка протягом операційного дня стає доступною в Електронному кабінеті. Якщо Таблиця неврахована, в зазначеній інформації обов’язково зазначається причина.

Терміни подання: як бути, якщо немає чітко визначених строків?

Далі необхідно розібратися з питанням термінів подання Таблиці: чи можна її подавати до моменту блокування податкових накладних (ПН)/розрахунків коригування (РК), чи вже тільки при поданні документів на розблокування.

Беручи до уваги те, що врахування Таблиці дає можливість підприємствам аграрного сектору уникнути блокування реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН), для платника податків має сенс подати Таблицю завчасно.

NB: Офіційні документи ДФС не містять чіткої вказівки стосовно того, коли подавати Таблицю. Але треба зазначити, що про подання Таблиці йдеться в Критеріях ризиковості здійснення операцій (Критерії). В п. 2.1 та в п. 2.4 Критеріїв для перевірки на наявність ознак ризиковості здійснення операцій використовуються дані, в тому числі зазначені в Таблиці. Тобто йдеться про подання Таблиці під час моніторингу, до можливого блокування ПН/РК.

В той же час фіскали висловлюють своє бачення. Під час семінару, про який згадувалося вище, було зазначено, що Таблиця подається виключно при наявності факту блокування податкової накладної/розрахунку коригування.

NB: Виходячи з вищезазначеної інформації та враховуючи інтереси підприємств аграрного сектору, ми рекомендуємо намагатися подавати Таблицю з Поясненням до можливого блокування ПН/РК. А далі необхідно відстежувати ситуацію для можливої зміни тактики та вчасного реагування.

То ж у як діяти та за яких умов подавати Таблицю?

План А. Тому пропонуємо першочергово підготувати та подати Таблицю, яка стосується безпосередньо сільськогосподарських товаровиробників, з зазначенням критеріїв, при наявності яких повинне відбуватись автоматичне врахування ДФС такої Таблиці, а саме:

  • сільськогосподарські товаровиробники що внесені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації відповідно до Закону України «Про державну підтримку сільського господарства України»;
  • та/або ті які на 31 грудня 2016 р. застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 Кодексу (в редакції, що діяла на 31 грудня 2016 р.);
  • в яких перебувають у власності (право власності / користування) та/або на умовах оренди земельні ділянки, загальна площа яких становить понад 200 гектарів включно станом на 1 січня та які відображені в податковій звітності до 20 лютого поточного року (до 20 лютого поточного року враховується наявність таких ділянок за звітний період попереднього року);
  • зазначаються коди згідно з УКТ ЗЕД постачання (виготовлення) таких груп товарів:
Таблиця1
01 живі тварини;
03 риба і ракоподібні, молюски та інші водяні безхребетні
04 молоко та молочні продукти; яйця птиці; натуральний мед; їстівні продукти тваринного походження, в іншому місці не зазначені;
07 овочі та деякі їстівні коренеплоди і бульби;
08 їстівні плоди та горіхи; шкірки цитрусових або динь
10 зернові культури;
12 насіння і плоди олійних рослин; інше насіння, плоди та зерна; технічні або лікарські рослини; солома і фураж

 

План В. Якщо перший варіант не спрацює, є сенс скористатись другим варіантом — підготувати Таблицю, що стосується всіх платників податків з зазначенням критеріїв, які сприяють її автоматичному врахуванню:

  • значення показників D і P, розрахованих у порядку, встановленому пунктом 3 Порядку, мають такі розміри: D > 0,02, Р<Рм×1,4;
  • обсяг постачання товарів/послуг у податкових накладних та/або розрахунках коригування, складених за останні 12 календарних місяців в Реєстрі, зазначених в Таблиці даних платника податку, становить більше 25 відсотків загального обсягу операцій з постачання за останні 12 календарних місяців.

Другий варіант подання Таблиці також доречний до моменту блокування ПН/РК.

План С. Ну і третій варіант подання Таблиці — це коли попередні варіанти не дадуть бажаних результатів, тобто Таблиця не буде прийнята та наявний факт блокування реєстрації ПН/РК в ЄРПН. В цьому випадку для розблокування необхідно підготувати та подати Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по зупинених ПН/РК; Документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, і Таблицю даних платника ПДВ. Як зазначають фіскали, саме в цьому випадку Таблиця подається до ДФС і тільки за кодами згідно з УКТ ЗЕД, через які було заблоковано ПН/РК.

Не слід забувати і про те, що Таблиці, подані та вже внесені в систему ДФС з 1 липня 2017 року, будуть враховуватись, і в подальшому реєстрація ПН/РК в ЄРПН по кодах товарів, зазначених у цій Таблиці на реалізацію, не підлягатиме зупиненню.

NB: Таблиця, що була вже прийнята та погоджена ДФС строку давності не має.

Але якщо до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником недостовірної інформації, в Таблиці, яка була врахована, зокрема в автоматичному режимі, Комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Відповідно, подані платником податків наступні ПН/РК, з тими ж кодами УКТ ЗЕД, за якими було не прийнято Таблицю, можуть підлягати блокуванню. І щоб їх розблокувати необхідно знову подавати Таблиці з Поясненням.

NB: Можна зробити загальний висновок, що для аграрного підприємства подання Таблиці даних платника ПДВ є необхідним та може сприяти попередженню блокуванню реєстрації ПН/РК в ЄРПН. При цьому важливим є правильне заповнення Таблиці за окремими кодами згідно з УКТ ЗЕД. Проте, навіть якщо відбувається подання Таблиці вже після факту блокування реєстрації ПН/РК і така Таблиця прийнята та врахована системою ДФС, в подальшому є гарантія того, що наступні ПН/РК з тими ж кодами згідно з УКТ ЗЕД на реалізацію, що і у прийнятій Таблиці, уникнуть зупинення реєстрації в ЄРПН.

В.М. Метелиця,
директор ТДВ «Інститут обліку і фінансів», 
п.н.с. ННЦ «Інститут аграрної економіки»,
тьютор програми САРА «Сертифікований професійний бухгалтер агробізнесу
»