Робота в компанії Bayer набирала обертів. Напередодні посівної перед менеджерами стояло чимало завдань: імпортувати, розміщати на складах, постачати насіннєвий матеріал та ЗЗР, задовольняючи попит, що зростає у світі та в Україні зокрема. Аж раптом — повномасштабна війна! Потужно запущений маховик загальмував з усією силою. Розум не погоджувався з тим, що відбулося, ніхто не розумів, що буде далі… Потрібно було убезпечити команду — цим найперше в компанії й зайнялися. Та не минуло і двох тижнів, як українські аграрії нагадали: «Bayer, нам потрібні ваші продукти!».
Нам своє робить…
Відразу з початком повномасштабного російського вторгнення в Україну світові ціни на пшеницю зросли майже на 30%, кукурудзу — на 20%, і це засвідчило, яке важливе значення має Україна у виробництві сільгосппродукції. Попри небезпеку та ризики, українські селяни, особливо на територіях, що не перебували під окупацією та де не велися безпосередні військові дії, готувалися до посівної. Компанія Bayer як відповідальний партнер не могла підвести колег-аграріїв у охопленій війною країні. Ухваливши однозначне рішення виконати довоєнні замовлення та підтримати українських фермерів, оперативно запустили колесо бізнесу в Україні в більш-менш безпечному режимі.
— Я дуже сподіваюся, що скоро Україна зможе повернутися до нормального життя. Це найперша річ, яку я хочу побажати всім українцям, — каже Лаерсіо Бортоліні, керівник аграрного підрозділу «Байєр» в Україні. — Але поки що мусимо працювати в тих умовах, які є. Після короткої перерви вже у березні ми відновили нашу діяльність — найперше у місцях, де не було прямої загрози для наших людей. Нам треба було дещо інакше мислити, ніж дотепер і дуже швидко реагувати на зміну ситуації. Ми завозили насіння, кукурудзи зокрема, диверсифікували постачання ЗЗР, для цього орендували склад на Заході України.
Дбаючи зазвичай про прибутковість, навесні-2022 аграрії змушені були надавати перевагу культурам із невеликою врожайністю, але високою вартістю — тільки такі продукти змогли витримати значне цінове навантаження логістики, що зросло у рази.
— У підсумку бачимо зменшення площ під кукурудзу, менше посіяно цукрового буряку, дуже зросла зацікавленість соєю як культурою, яка забезпечує себе азотом. Відчуваємо значний інтерес до гібридів ріпаку – маємо на нього більший попит, — деталізує Андрій Перчиць, керівник департаменту маркетингу компанії «Байєр» в Україні. — Долаючи різні виклики — від наявності пального, кваліфікованих кадрів до зміни буквально на ходу структури посівних площ через неможливість експорту, Україна провела найскладнішу за всі роки незалежності посівну кампанію.
Чим могли — тим підживили та обробили. Далася взнаки не тільки фінансова скрута господарств. На українському ринку звичайним явищем стали суттєві перебої із пальним, насінням, добривами та цінові стрибки на ці групи товарів. Партнери компанії, кажуть у «Байєр», отримали не тільки 100% заброньованого насіння, а й потрібні ЗЗР і менше, ніж деякі інші українські рільники, відчували цю скруту. Як би не складалися обставини, у портфоліо компанії не відчувалося нестачі продуктів.
— Незважаючи на те, що це було непросто зробити безпечним шляхом, ми виробили та доставили до наших клієнтів замовлені обсяги насіння кукурудзи, — наголошує Андрій Перчиць, керівник департаменту маркетингу компанії «Байєр» в Україні. — Ба більше — компанія успішно комерціалізувала низку новинок насіння кукурудзи й українські аграрії мали змогу випробувати посівний матеріал на своїх полях. Крім того Bayer надав гуманітарну допомогу невеликим фермерським господарствам, які не могли купити насіння через скрутне становище, 26 тис. посівних одиниць кукурудзи бренду DEKALB.
Це тільки краплина допомоги — загалом Bayer надала необхідної продукції власного виробництва на €5,3 млн, громадські організації в Україні отримають ще €3 млн підтримки, працівники зібрали €1 млн. Продовживши перелік, у підсумку отримаємо безпрецедентну поміч від Bayer, що становить орієнтовно €10 млн (станом на початок червня). Компанія стала надійною опорою для працівників, котрі постраждали від війни та підтримує тих, хто працює як волонтер для України.
Стабільність — дорогою ціною
Воєнні умови — не найсприятливіші для ведення бізнесу, і аграрний — не виняток. Але ні глобальні виклики, як-от дефіцит діючих речовин чи деяких компонентів ЗЗР, ані війна не змогли зупинити міжнародну компанію на шляху підтримки українських аграріїв, що страждали через воєнні дії. Однак, війна торкнулася і самої компанії: як людей, так і бізнесу загалом.
— Тридцять наших працівників служать у ЗСУ, ми їх активно підтримуємо, 40 людей з української команди Bayer перебувають закордоном — там їх зустріли та взяли під свою опіку їхні ж колеги з інших країн, 40% колективу змушені переїхати зі своїх міст до Західного регіону, — зауважує Лаерсіо Бортоліні, керівник аграрного підрозділу «Байєр» в Україні. — Дивлячись на нашу команду, мені здається, що найбільший виклик — як нам продовжувати мотивувати людей, показувати їм, що в них досі є майбутнє в Україні. У короткотривалій перспективі на нас чекає велика непевність, але є багато можливостей. Ми на практиці демонструємо всій нашій команді, що Bayer має дуже сильну віру в Україну, ми бачимо наше майбутнє тут і продовжуємо інвестувати в Україну.
Читайте також: «Світ потребуватиме продукції, яку виробляють в Україні» — Лаерсіо Бортоліні, керівник аграрного підрозділу «Байєр» в Україні
Рік складний і незвичний, але компанія переформатувалася і перейшла на нові воєнні рейки. Зважаючи на обстріли, Bayer в Україні довелося змінювати локацію окремих полів, але всупереч форс-мажорним обставинам, вдалося засіяти такі ж площі, як і минулого року.
— Щоб вийти на довоєнні площі, ми змогли знайти нових партнерів. Тепер наші поля максимально сконцентровані в Центральній Україні, усі – на зрошенні, що дасть змогу отримати стабільний урожай, — уточнює Андрій Перчиць.
Зваживши всі за і проти, у компанії переглянули гібридний мікс і вирішили виробляти насіння тільки найкращих, випробуваних українськими аграріями гібридів. Так нинішніх та потенційних партнерів вдасться забезпечити достатньою кількістю перевіреного посівного матеріалу.
— Минулого року ми вперше експортували насіння, вироблене в Україні, до 6 європейських країн. Ідеться про 50 тис. посівних одиниць — планували експортувати більше, але не дала це зробити війна, — Володимир Оніщенко, керівник підрозділу з виробництва насіння в Україні, розповідає, що експортну складову насіння українського виробництва цьогоріч не нарощуватимуть, як планували раніше. — Ми отримали гарний зворотній зв’язок від європейських клієнтів, це був перший їхній досвід роботи з українським насінням, і дуже приємно, що він позитивний. Цього року точно плануємо продати за межі країни орієнтовно 30 тис. одиниць, а далі подивимося, як складуться обставини.
Через війну Bayer відмовився від збільшення насіннєвих посівів на Півдні України, що дало б змогу розпочати збирання раніше. На жаль, з початком військових дій припинено роботу східної та південної АгроАрен, які потрапили в окупацію. Більшість працівників змогли виїхати на підконтрольну Україні територію, деяка техніка та обладнання, що там залишилися, зруйновані під час артобстрілів. Три інші арени працюють, селекційна команда провадить дослідження, пропри складну ситуацію компанія продовжує тестувати інновації.
— Компанія була та залишається флагманом в інноваціях, у нас було дуже багато ініціатив. Деякі проєкти на прохання наших партнерів тривають у повному обсязі, інші ж, менш нагальні, частково призупинені. Наші українські колеги-виробники надзвичайно зацікавлені у продовженні тестування нових бізнес-моделей, наприклад, ціноутворення за результатами дослідів, — коротко резюмує Андрій Перчиць.
На насіннєвому заводі втілюють проєкти зі зменшення викидів, економії енергоресурсів, оптимізації обладнання для зменшення використання електроенергії чи газу.
— Кожного року ми в Bayer ставимо певні цілі, яких хочемо досягти та рухаємося до них, — в один голос кажуть працівники компанії. — Із початком активних бойових дій трішки переглянули їх, адже ніхто з нас через таке не проходив і в перші дні ніхто взагалі не знав, що буде. Як сьогодні бачимо, війна торкнулася і компанії Bayer, але найперше ми хочемо дати відчуття безпеки нашим сільгоспвиробникам. Результат є, то ж оптимістично дивимося у майбутнє. Складні часи минуть і разом з українським народом, його аграріями наша компанія на повні груди вдихне свіжість нової — МИРНОЇ весни.
Галина ШЕПЕЛЬ
Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram