Економіст інвестиційного центру ФАО Андрій Ярмак розповів про основні тренди у торгівлі продуктами харчування у під час експортного тренінгу.  


За словами експерта, можна окреслити такі ключові тенденції, що визначають міжнародну торгівлю продуктами харчування:

  • Тренд на споживання власних продуктів: відкритість ринків сягнула дуже високого рівня, і почалися зворотні процеси. Все більше країн роблять вибір на користь захисту вітчизняного виробника та популяризації споживання «рідних» продуктів.
  • Тільки перший сорт. У розвинених країнах більше немає ринку для продуктів другого сорту — тільки топ-клас! Споживачі в ЄС вже звикли до продукції преміум-сегменту, адже вона ставала все доступнішою, а згодом, фактично, стала стандартом. Продукти, які в Україні виробник розглядає як преміум, в ЄС є звичайними продуктами, а в преміум сегмент вони виходять тільки якщо володіють якимись особливими якостями — наприклад, якщо це сертифікована органічна продукція.

Читайте: Документи на експорт

    • Імпорт продуктів зростає найшвидше в країни регіону ASEAN (Індонезія, Малайзія, Філіппіни, Сінгапур та Таїланд) та в цілому до країн Азії. Африка за темпами зростання наразі перебуває на другому місці. У цих регіонах зростання може бути органічним, за рахунок зростання ринку.
    • Щодо ЄС, то фактично замість зростання там спостерігається стагнація, а отже, щоб потрапити на цей конкурентний та давно поділений ринок, потрібно буде витісняти інших.
    • У світі не втрачає своїх позицій потужний тренд на здорове харчування та органік.



NB: Споживачі у розвинених країнах перебувають у постійному пошуку різноманіття та унікальності, а отже, етнічна їжа викликає цікавість на ринку. Інформація розповсюджується миттєво, тому секретів та вічних міцних ринкових позицій більше не існує. Жоден виробник більше не може дозволити собі не рекламувати продукт, навіть в сегменті В2В.

— Чим далі експортер від кінцевого споживача в ланцюжку доданої вартості, тим більш загрозливою є його позиція. При цьому, географічна віддаленість не є настільки визначальною. Шалені темпи розвитку e-commerce створюють нові можливості та нові виклики для експортерів, — наголошує Андрій Ярмак.

Консолідація імпорту в руках роздрібних мереж та лише кількох великих імпортерів роблять входження на певні ринки вкрай конкурентним; проте, з іншого боку, потрапивши до обойми постачальників таких мереж, виробник витягне щасливий квиток.