Редакція GrowHow.in.ua 2023-01-31
В останній рік чимало українських виробників захотіли підкреслити свою українськість та почали різними способами позначати зв’язок свого бренду з Україною. Найпопулярнішим способом для цього є використання офіційної назви держави чи її імітація у торговій марці. Про те, як правильно з юридичної точки зору додати “Україна”, “UA”, “Ukraine” та державні символи до свого лого і ТМ GrowHow розповіла адвокатка з прав нерухомості та інтелектуальної власності Наталя Нечаєва.
Експертка зазначила, що насамперед треба готуватись до того, що реєстрація такої торгової марки — це значно складніша процедура, порівняно з реєстрацією звичайної ТМ. До того ж, торгова марка з використанням назви держави або похідних елементів дорожча і доступна не усім.
Окрім звичних етапів реєстрації ТМ, використання у ній офіційних державних символів і назви держави слід погодити зі спеціально комісією. Також, окрім стандартного реєстраційного збору (4000 грн), процедура передбачає додатковий збір — 24 тис. грн.
Для позитивного рішення комісії важливо щоб виробник відповідав ряду вимог:
- Це має бути ФОП або юридична особа, які належним чином зареєстровані на території України.
- Підприємство повинно працювати щонайменше 5 років. Тобто новостворені бізнеси не можуть використувати офіційну назву держави Україна та її символи у своїх торгових марках.
- Товари чи послуги мають бути унікальними і притаманними лише для України.
- У своїй ніші ці товари чи послуги повинні займати домінуюче становище. Це стосується також ситуації, якщо підприємство веде зовнішньоекономічну діяльність, де у своїй ніші товар/послуга також повинні займати домінуюче становище.
— Найголовнішою вимогою є те, щоб використання офіційної назви держави Україна у торговій марці не суперечило публічному порядку, принципам гуманності та моралі. Також воно повинне сприяти інтересам держави та не вводити в оману щодо того, хто виготовляє цей товар чи надає послугу, — розповіла Наталя Нечаєва.
Однак не завжди проходження ускладненої і значно дорожчої за стандартну процедури виправдане і потрібне. Якщо мета бізнесу викликати своїм товаром чи послугою асоціацію з Україною, то цю схему можна обійти. До речі, український бізнес активно користується різними креативними способами.
До прикладу, замість дорогого і складного погодження використання українського прапора у логотипі — звичайне поєднання блакитного і жовтого кольорів.
На відміну від варіації UA, яку слід погоджувати за згаданою процедурою, використання скорочень “укр” чи “ukr” не заборонене.
Дозволено також вільно використовувати назву українських міст — це теж цікавий варіант для української ідентифікації свого бізнесу.
Наталя Нечаєва також рекомендує звернути увагу на типово українські слова у назві бренду чи літеру Ї, яка є виключно в українській абетці. Або ж можна використати інші символи, які асоціюються з Україною, скажімо, елементи вишиванки.
Таких варіантів можна зібрати чимало, та й і у додаванні до бренду “Україна” є сенс. Особливо коли йдеться про стратегічний розвиток бізнесу, експортну орієнтованість тощо. У кожному разі перед реєстрацією торгової марки варто як мінімум проконсультуватися з фахівцями. Це убезпечить від можливих юридичних несподіванок.
Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram