Сільське господарство Узбекистану займає вагому складову в економіці країни: забезпечує понад 17% ВВП і більш як 40% робочих місць у країні. Загальна класифікація аграрних підприємств там дещо схожа до українського поділу на особисті селянські господарства, фермерські господарства та великі агрокомпанії. Аналоги наших ОСГ там називаються «дехканські господарства» — вони користуються приблизно 12-ма відсотками посівних площ країни й саме такі господарства є основними «корівниками» Узбекистану — 95% корів розводять там. Категорія фермерських господарств Узбекистану обробляє майже 75% посівних площ, а решту (приблизно 12%) — великі компанії різних юридичних форм.

Боротьба з дефіцитом води

Аграрні підприємства всіх трьох масштабів в Узбекистані мають одну спільну проблему воду, точніше її 40-відсотковий дефіцит по всій країні. Узбецька система іригації сьогодні це або відкриті канали зрошувальних мереж, або підтоплення полів. Обидва ці методи неефективні та економічно невигідні. Загострює проблему і глобальне потепління, адже основна кількість води на узбецькі поля потрапляє з льодовиків, кількість яких зменшується.

ДМФ-Ф-Б14

Економія води в аграрному секторі сьогодні є одним із найпріоритетніших завдань тамтешньої влади. До розв’язання проблеми залучають і міжнародні проєкти з підтримки сільського господарства. Сьогодні Узбекистан має дуже амбітну мету до кінця 2021 року 90% сільськогосподарських земель облаштувати крапельним або дощувальним зрошенням. Для аграріїв це дороговартісні інвестиції, але ситуація критична, тому їм надають пільгові кредити та дотації з держбюджету за один гектар зрошуваних земель можна отримати від $250 до $600 одноразової компенсації.

Проблема не стосується лише аграріїв-рослинників, як може здатися, на перший погляд. Для тваринницького сектора вона не менш актуальна, адже там йдеться про кормову базу, яка напряму залежить від рослинництва. Богдан Нікіфоров, комерційний директор відділу продажів техніки та обладнання Dairy Global Experts української компанії, яка вже 7 років співпрацює з узбецькими тваринниками розповів, що узбецькі партнери занепокоєні водною проблемою, адже кормові культури без зрошення мають удвічі меншу врожайність.

— Почавши співпрацю з Узбекистаном з торгівлі тваринами, згодом ми активно розвинули консалтинг у тваринництві, а ще пізніше — експорт посівного матеріалу, м’яса та інших товарів. Серед іншого, ми обговорюємо з клієнтами й тематику кормової бази — так і дізналися про велику потребу в техніці для зрошення, — розповів Богдан Никифоров.

Українська дощувальна техніка: вигідно та надійно

Dairy Global Experts познайомили своїх узбецьких партнерів з українською компанією “Фрегат” (Миколаївська обл., м. Первомайськ), яка до недавнього часу була єдиним виробником дощувальної техніки в Україні. Знайомство виявилося настільки корисним та ефективним, що на початку цього року компанія уклала контракт на поставку до кінця 2021 року 50 дощувальних машин аграріям з Узбекистану.

Цікаво, що всі машини в українського виробника планує придбати один узбецький покупець, однак тільки 10 з них він використовуватиме для власних потреб, рештою “поділиться” зі своїми місцевими колегами. Йдеться про велике за узбецькими мірками господарство 5,5 тис. га землі та 1,5 тис. м’ясного поголів’я. Цьогоріч господарство планує здійснити велике розширення заплановано відкриття молочної ферми на 500 корів і збільшення м’ясного поголів’я до 10 тисяч, тобто майже у сім разів. Тому меліорація загалом та якісне зрошення зокрема особливо на часі для цього підприємства.

Кругова ДМФ-К-Б

У господарстві зазначили, що, вибираючи техніку для зрошення, порівнювали пропозиції різних світових виробників, шукали оптимальне співвідношення ціни та якості.

NB: На “Фрегаті” зупинилися тому, що українські дощувальні машини за якістю не поступаються американським і водночас на 20-25% дешевші.

Там вже встановили три дощувальні машини ДМФ “Фрегат” українського виробництва, якими зрошують 400 гектарів, і економія суттєва: кількості води, яка потрібна для поливу 10 га методом підтоплення, тепер вистачає на 100 га. В узбецькому господарстві розповіли, що, у їхньому випадку, окупність машин становить три роки, однак, проводячи розрахунок, не брали до уваги плати за воду, яку в країні для фермерів ввели цього року, тому на практиці українські “фрегати” окупляться ще швидше.

Для себе і на перспективу

Чому ж підприємство купує у 5 разів більше техніки, аніж потрібно для власних потреб? У компанії “Фрегат” пояснили, що це стратегічний крок узбецьких партнерів, адже найближчим часом вся республіка перейде на економний полив і господарство зможе продати техніку аграріям-сусідам.

Андрій Пославський, начальник відділу продажів компанії “Фрегат”

— В умовах суттєвого дефіциту води, узбецькі аграрії мають вміти домовлятися одне з одним про рівномірне водокористування, — розповів начальник відділу продажів компанії “Фрегат” Андрій Пославський. — В іншому випадку, води може всім не вистачити. Тому аграрії Узбекистану зацікавлені, щоб їхні сусіди також економно використовували воду.

Зазначимо, що у виборі дощувальних машин одне з ключових значень мають інвестиції на гектар. Одна і та ж конфігурація машини може бути економічно обґрунтованим і зручним рішенням для одного господарства та невдалою інвестицією для іншого.

NB: Тому українська компанія “Фрегат” комплексно оцінює потреби клієнтів, зважаючи на те, звідки й в якій кількості надходитиме вода, вивчаючи координати поля, перешкоди на місцевості, беручи до уваги культури, які планують поливати та чимало інших чинників.

До прикладу, для узбецьких покупців “Фрегат” найближчим часом проведе аналіз ґрунтів, аби розуміти скільки вони можуть зберігати та віддавати вологи від цього залежать налаштування машин.

Довідково:
Розробку машин ДМФ “Фрегат” (ДМФ — дощувальна машина фермова) український виробник почав у середині 2000-х років, а з 2010 року запустили їх серійне виробництво. Установка унікальна тим, що в рух її приводить електромотор. Такі машини є універсальними щодо рельєфу поля і впевнено працюють навіть на ділянках зі складною рельєфністю. Компанія “Фрегат” виготовляє ДМФ кругової, фронтальної та фронтально-кругової дії. Минулого року завод продав 77 дощувальних машин, цьогоріч планують збільшити виробництво майже у два рази. Амбітним планам посприяв і контракт з Узбекистаном, і  збільшення попиту на внутрішньому ринку. України через торішню посуху.

Підготувала Наталя КУЗЬО

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram