66% транспортних підприємств зазнали прямих збитків внаслідок бойових дій — результати опитування

Редакція GrowHow.in.ua   2022-12-01
Інвестувати в транспортну інфраструктуру варто навіть попри війну. Як повідомила GrowHow пресслужба Європейської Бізнес Асоціації (ЄБА), такої думки дійшли учасники опитування Інфраструктурний індекс, проведеного ЄБА разом з юридичними фірмами Arzinger та Sayenko Kharenko.

Цьогоріч Індекс сфокусували на оцінці стану підприємств транспортної галузі та впливу воєнних дій на функціонування транспортної інфраструктури. 79% представників транспортної галузі вважають за необхідне розвивати мережу стратегічних універсальних транспортних хабів у західних регіонах України. Фахівці вважають, що нова інфраструктура може бути резервом потужностей, які у разі потреби забезпечать  швидку переорієнтацію експортних ланцюжків.

Водночас 76% погоджуються, що варто розвивати проєкти з розвитку транспортної інфраструктури (морські термінали, залізниця) європейських країн-сусідів за рахунок українських інвестицій. Респонденти зазначили, що це допоможе забезпечити диверсифікацію експортно-імпортної логістики.

Найбільш актуальними інвестиційними проєктами в Європі та Україні для ринку логістики респонденти назвали:

  • розвиток автомобільних шляхопроводів, що з’єднують Україну і європейські країни;
  • будівництво в Україні стратегічних універсальних транспортних хабів які резерву потужностей на випадок повторення агресії рф;
  • розбудову євроколії (1435 мм) на території України.

35% опитаних фахівців з логістики вважають, що альтернативи “зерновій угоді” немає. Інші 40% називають альтернативою сполучення через західний кордон. 29% — будівництво терміналів з перевантаження та зберігання на території європейських держав-сусідів. 16% опитаних вважають, що Дунайський кластер може стати альтернативою зерновому коридору.

— Для стабілізації ринку перевезень та логістики, на думку бізнесу, уряд має найперше сфокусуватися на зміцненні енергетичної незалежності та безпеки України, стабільному виконанню «зернової угоди» та розширенню її дії на інші види вантажів. А також на будівництві і модернізації колій в напрямку кордону з ЄС та дунайських портів. Переважна більшість транспортних компаній, а саме 71% не зупиняли свою діяльність і продовжують працювати сьогодні, 23% зупиняли роботу, але вже частково відновили, і 6% зупиняли роботу, але вже повністю її відновили, — розповіли у ЄБА.

Серед опитаних Асоціацією підприємств транспортної галузі, 66% зазнали прямих збитків внаслідок бойових дій. З них 55% оцінюють рівень завданої шкоди як значний, 42% — як незначний, 3% вважають відновлення неможливим або недоцільним.

Відновити пошкоджені потужності вже після завершення війни планують 44% компаній, ще 24% планують відновлення найближчим часом. При цьому 27% компаній вже відновили потужності. І всього 5% не планують їх відновлювати.

Половина компаній планують стягувати збитки за ушкодження. Однак серед тих, хто має такі плани, 45% ще вжили для цього жодних заходів, тоді як 38% провели оцінку збитків, 33% — провели фіксацію пошкодженого/зруйнованого майна та збір доказів, 17% зараз у пошуку консультантів та експертів для проведення перелічених вище заходів.

NB: 9% вже подали позов про стягнення збитків, а 16% повідомили про вже відкрите кримінальне провадження по їхній справі.

Серед найбільших викликів воєнного стану компанії на перше місцу поставили зміну логістики через блокаду портів. На друге — зменшення попиту на товар/послуги. На третє — проблеми з енергопостачанням.

— Результати опитування засвідчують, що компанії транспортного сектору переважно оговтались від весняного падіння, оцінили виклики і ризики, принаймні у короткостроковій перспективі. Вже зараз, у бізнесу вимальовується розуміння того, що після війни стоятиме завдання не лише про повернення до довоєнного стану галузі, але й про реалізацію нових можливостей, передусім, пов’язаних з розвитком інфраструктури і логістики у західному напрямку, — прокоментувала Марина Шарапа, партнерка Arzinger.

— Наразі Україна терміново потребує комплексної програми розвитку транспортної галузі, що міститиме як невідкладні заходи, так і середньострокові та довгострокові законодавчі та інституційні зміни, — доповнила Владлена Лаврушина, юристка Sayenko Kharenko. — Для розвитку та реалізації такої програми Україні необхідна буде, зокрема фінансова та технічна допомога міжнародних стейкхолдерів та країн-партнерок, а також приватного сектору.

За словами Владлени Лаврушиної, хоча процес відбудови та модернізації транспортної інфраструктури буде тривалим та нелегким, для його ефективної та швидкої реалізації в майбутньому важливо починати стратегічне планування вже зараз, розвиваючи партнерські відносини, шукаючи фінансування та пріоритезуючи необхідні проєкти та реформи.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram