Цього року в Україні близько третини посівних площ будуть не засіяними. Через це зменшиться використання пального. Зокрема, використання дизпалива цьогоріч зменшиться до 900 тис. т, а бензину — до 60 тис. т. Про це розповів завідувач відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення ННЦ “Інститут аграрної економіки” д.е.н. Олександр Захарчук.
Сільське господарство є одним з найбільших споживачів пального в Україні. Галузь використовує понад 25% дизпалива та 5% бензину від загального обсягу. Щорічне споживання дизпалива в аграрному секторі становить близько 1300 тис. т, а бензину — понад 85 тис. т. Більш ніж 85% дизельного пального витрачається на проведення сільськогосподарських робіт. До 15% — на транспортні роботи.
NB: Від початку весняно-польових робіт сільськогосподарські товаровиробники вже використали 250-270 тис. т дизпалива та 15-20 тис. т бензину.
Український ринок нафтопродуктів суттєво залежить від імпорту. За розрахунками науковців Інституту аграрної економіки, роздрібна ціна на дизельне пальне на 79,3% залежить від світової ціни на нафту та курсу долара, на 20,7 % — від інших факторів. У першому кварталі 2022 року на здорожчання пального вплинули обидва фактори.
— Впродовж воєнних дій у березні-квітні вартість пального зростала внаслідок макроекономічних чинників, зокрема, подорожчання нафти та зміни курсу національної валюти. Вплинули й інші чинники: подорожчання логістичних перевезень, збільшення витрат дилерів та автозаправних станцій. За цей період лише податкове навантаження дещо зменшилось, завдяки скасуванню акцизного збору і зниженню ПДВ. За останній місяць ціна на нафту зросла на 6% і досягла позначки $110‑115/барель. Востаннє ціна на нафту перевищувала $100 у жовтні 2014 року, — пояснив Олександр Захарчук.
Зазначимо, що ще з травня минулого року середні ціни на дизельне пальне і бензин регулює держава. На сьогодні, з урахуванням націнки, дизельне пальне не може коштувати дорожче ніж 42,63 грн/л, а бензин — 37,69 грн/л. Ці заходи дещо стримують здорожчання паливно-мастильних матеріалів. Однак власного виробництва пального в Україні немає. Через ракетні удари по Кременчуцькому нафтопереробному заводі, він не зможе запрацювати щонайменше до кінця року. Нові ж логістичні перевезення з Європи більш фінансово затратні.
За прогнозами науковців Інституту аграрної економіки, в літній період та на час збирання врожаю пальне здорожчає на 20-25% від рівня ціни сьогодні.
Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram