Просте управління, висока надійність, істотна потужність і мінімальна витрата пального — усе це про трактор AXION 950, 400-сильний флагман компанії CLAAS.

Попит на потужність

Попри війну та відверто складну економічну ситуацію, на ринку тракторів усе відчутнішим стає запит клієнтів на вищу потужність. Зміна клімату, погодні виклики, здорожчання пально-мастильних матеріалів, нестача робочої сили, брак часу і, звичайно, зростання технологічності та енергоємності агрегатів – усе це є драйверами такої тенденції.

— Сьогодні, вибираючи новий трактор, більшість сільгоспвиробників віддає перевагу більш потужним машинам, — зазначає Юрій Філатов, продукт-менеджер ТОВ “Клаас Україна”. — Це загальноринкова тенденція. Наприклад, у лінійці AXION сьогодні попит змістився на 940-ву та 950-ту моделі — це 375 к.с. та 405 к.с.

Трактор AXION 950 це дещо більше, ніж 400 “коней” під капотом. Ефективна реалізація потужності та, як наслідок, мінімальна витрата пального, а також надійність і помірна ціна ключові причини його популярності.

Читайте також: Стратегія руху: трактори CLAAS на сезон 2023 року

Вдалий вибір

Трактор AXION 950 оснащений 6-циліндровим двигуном FPT з 4-ма клапанами на циліндр об’ємом 8,7 л. В Україну поставляють версію, адаптовану до стандартів Tier 2 (без сечовини AdBlue). Цей агрегат за 2150 об/хв номінально видає 298/405 кВт/к.с., максимальна ж потужність сягає 302/410 кВт/к.с. Його головною “фішкою” є крутний момент суттєві 1650 Нм досягаються вже за 1200 об/хв і зберігаються аж до 1600 об/хв.

Істотний діапазон постійної потужності від 1800 до 2150 об/хв є характерною рисою всіх версій двигуна, так само як і турбонагнітач із перепускною заслінкою, технологія адаптивного електронного охолодження Visctronic, а також система впорскування пального високого тиску Common-Rail.

Реалізовуючи потужність

Трансмісія

— Ми проводимо багато демонстрацій тракторів для потенційних клієнтів, наголошує Юрій Філатов. — Перше, на що звертають увагу в господарствах після “тест-драйву” — паливна економічність. Проти тракторів аналогічної потужності з класичною коробкою передач, AXION витрачає на 10-15% менше пального на важких роботах і до 30% — на легких.

Ощадне використання пального визначальна риса всіх тракторів AXION 900. Здебільшого, це результат роботи автоматичної трансмісії CMATIC. Це безступеневий агрегат (0,05–50 км/год), який переважну більшість енергії передає механічно, а не через гідравліку. Завдяки такому підходу інженерам CLAAS вдалося поєднати у CMATIC надійність та високий ККД класичної трансмісії (передусім, на важких роботах) із економністю та простотою управління безступеневої трансмісії.

— За своєю конструкцією всі автоматичні безступеневі трансмісії мають механічну та гідравлічну складові, — пояснює Юрій Філатов. — У передачі потужності беруть участь обидві, питання — у співвідношенні. Зокрема, на ринку є трансмісії, що мають тільки одну планетарну передачу. Через це більшість потужності передається гідравлікою. У CMATIC є 4 планетарні передачі — це 4 діапазони потужності, у кожному з яких витримано оптимальне співвідношення механічної та гідравлічної складових. Наприклад, у швидкісних діапазонах 6-8 км/год та 12-15 км/год майже 100% потужності передається механічно. Зі зміною швидкості частка гідравліки зростає, але на всьому діапазоні вона не перевищує 40%. Трансмісія CMATIC щонайменше 60% потужності завжди передає механічно через шестерні. Саме це забезпечує суттєвий ККД і високу надійність агрегата, зокрема, на важких роботах. Варто додати, що ці трансмісії від надійного німецького виробника ми поставляємо в Україну на всіх тракторах AXION 900 уже понад 10 років, вони повністю адаптовані до важких робіт і мають схвальні відгуки серед аграріїв.

Трансмісія CMATIC це і простота управління. Наприклад, швидкість руху можна регулювати джойстиком CMOTION, або задати бажані параметри на терміналі CEBIS, відповідно до яких трактор самостійно регулюватиме оберти двигуна й передатне число трансмісії так, щоб забезпечити мінімальну витрату пального. Бажану максимальну швидкість та круїз-контроль можна задати для кожного із трьох віртуальних швидкісних діапазонів. Перемикаючи діапазони джойстиком CMOTION, миттєво змінюється чутливість прискорення трактора на основі максимальної швидкості вибраного діапазону та задається необхідна швидкість роботи. Це зроблено для зручності оператора та значно спрощує роботу на розворотній смузі. До того ж, оператору не потрібно щоразу налаштовувати оптимальну швидкість. Він може зберегти найкращі параметри для певного знаряддя в бортовому комп’ютері та за потреби швидко активувати їх.

Втім, це не означає, що обертами двигуна не можна керувати. На терміналі CEBIS оператор може задати необхідні оберти для певного типу робіт (наприклад, ВВП), і вони будуть у межах заданих значень.

У базовій комплектації трансмісія CMATIC оснащена реверсивним механізмом REVERSHIFT із функцією Park-Lock. Це технологія активної зупинки, що надійно утримує трактор на схилах під час транспортування важких причепів та автоматично активується, якщо не задіяна педаль газу чи джойстик CMOTION, або під час увімкнення та вимкнення двигуна та, коли під час зупинки трактора оператор встає з сидіння. Механізм зміни руху REVERSHIFT дуже зручний під час трамбування силосних ям.

Рама

На ефективність перетворення потужності в тягове зусилля впливає й конструкційна особливість трактора CLAAS AXION 900 передня частина трактора виконана у вигляді литої напіврами, у яку інтегровано двигун.

— Це рішення дає одразу кілька переваг, — звертає увагу продукт-менеджер ТОВ “Клаас Україна”. — Передусім, — вище тягове зусилля. Завдяки литій напіврамі, конструкції загалом і пакету баластів, у статичному положенні вага AXION 900 рівномірно розподіляється між мостами — майже 50:50. Коли ж до трактора причепити знаряддя й відправити працювати в поле, у динаміці вага розподілятиметься в пропорції 30:70. Це значення рекомендоване для всіх виробників, адже саме тоді трактор має найкраще тягове зусилля.

Напіврама ще й виконує роль картера та й, загалом, бере на себе всі скручувальні навантаження, удари, вібрації, що виникають під час роботи. Такий захист добре впливає на ресурс двигуна.

— Конструкція основи AXION дала змогу встановити систему мащення двигуна, що працює за принципом «сухий картер», — додає Юрій Філатов. — Іншими словами, нагнітальна помпа подає оливу на елементи двигуна, а інша — забирає залишки з піддона. На практиці це означає, що мотор не відчуває «голоду» через нестачу оливи за будь-якого нахилу та складності робіт.

Впровадження напіврами також забезпечило зручний доступ до елементів двигуна, високий кліренс і кут повороту передніх коліс 50°, завдяки чому 5,7-метровий AXION 950 розвертається в колі діаметром 6,8 м.

До слова, AXION у базовій комплектації має жорсткий передній міст, але опційно його можна оснастити мостом PROACTIV із паралелограмною підвіскою осі із ходом 90 см.

Рушії

Поточне покоління тракторів CLAAS AXION, окрім звичного колісного, також доступне і в напівгусеничному виконанні задні рушії представлені системою TERRA TRAC. Така комплектація коштує відчутно дорожче колісної версії, але виправдовує свою вартість можливістю раннього виходу в поле, мінімізацією ущільнення ґрунту та ефективнішим перетворенням потужності в тягове зусилля.

У парі зі знаряддями

Гідравліка

Гідравліка AXION 950 це система із закритим центром, вісьмома (до 6+2) виходами гідророзподільників, насос продуктивністю 220 л/хв та передня навіска у стандартній комплектації. Передня навіска здатна підняти до 5,0/6,5 т, задня до 11,2 т, обидві в базовій комплектації оснащені системою гасіння коливань, що активується під час підняття знаряддя.

ВВП

90% максимальної потужності AXION 950 можна передати через ВВП. Ця можливість передбачена у двошвидкісних версіях ВВП із режимом ECO: 540ECO /1000 об./хв та 1000/1000ECO об./хв. Вона відкривається за низької швидкості руху й у статичному положенні трактора. Головна мета економія пального: низькі оберти двигуна навіть за використання важкого знаряддя: 1450 об./хв для 540 ECO об./хв та 1650 об./хв для 1000 ECO об./хв.

Комфорт

Ясна річ: зручність доволі суб’єктивне поняття. Втім, амортизовану кабіну, сидіння на підвісці: активній чи пневматичній, велику площу скління, багате, але ергономічне компонування елементів на панелі управління, оцінять усі.

Керування та контроль робочими показниками трактора відбувається через термінал CEBIS, за допомогою якого можна налаштувати основні робочі параметри. Управління трактором – за допомогою джойстика CMOTION, на якому дуже зручно розміщено кнопки керування навіскою, гідравлікою, швидкістю та активації круїз-контролю і запрограмованої послідовності дій на розворотній смузі. З джойстиком CMOTION усі роботи дуже легко виконувати лише однією рукою, яка зручно розташована на підлокітнику.

Другий термінал у тракторі для управління навігацією кріпиться вище над CEBIS на пересувному кронштейні. Цьогоріч доступна вже оновлена навігація з новинкою – великим терміналом CEMIS 1200 (12″).

— Це 12-дюймовий сенсорний термінал, який працює  з апаратним забезпеченням на базі технологій нашого партнера, світового лідера в системах навігації, компанії TRIMBLE, розповідає Юрій Філатов. — Уже цього року українські аграрії зможуть оцінити переваги оновленої системи навігації.

Коли йдеться про контроль, не можна не згадати CLAAS TELEMATICS. Це система моніторингу, яка дозволяє вповноваженій особі зі смартфона або ноутбука отримати всю робочу інформацію про трактор. Місцеположення, параметри двигуна, витрата пального, треки, задіяні системи, параметри роботи ВВП і гідравліки, початок і кінець роботи, зупинки тощо – усе це можна контролювати як у режимі реального часу, так і в форматі звітів. Базово CLAAS TELEMATICS компанія поставляє у версії Advanced із підпискою на 5 років, яка дозволяє без обмежень контролювати машину та вести історію, що буде відмінною опцією та задовольнить вимоги користування більшості господарств. А от проводити більш глибоку аналітику можна у версії Professional, яку можна легко придбати у офіційних партнерів CLAAS.

Замість висновку

Інженерам CLAAS вдалося створити потужний та економний, легкокерований та надійний, технологічний та простий — трактор CLAAS AXION 950, який є вдалим вибором!

Дмитро РАДІОНОВ

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram