Впровадження аграрних розписок понад 6 років тому створило новий сегмент альтернативного фінансування для агровиробників, які мають обмежений доступ до традиційних кредитних продуктів з огляду на нестачу прийнятних для застави активів.

Можливість залучати фінансування під заставу майбутнього врожаю за аграрними розписками дозволила, згідно з даними Міжнародної фінансової корпорації, понад 3,5 тисячам агровиробників по всій країні вчасно поповнювати оборотні кошти, купувати необхідні матеріально-технічні ресурси, забезпечуючи стабільну роботу та розвиток власного господарства.

NB: За статистикою Міжнародної фінансової корпорації, на сьогодні вже видано 7000 аграрних розписок на загальну суму більше ніж 42 млрд гривень.

Однак увесь потенціал інструменту для користувачів залишається нереалізованим. В поточному форматі аграрні розписки не можуть забезпечити потреби виробників у фінансуванні. З одного боку, це пов’язано з обмеженими власними ресурсами ключових кредиторів, які надають фінансування своїм клієнтам протягом сільськогосподарського сезону (найчастіше від 6 до 9-12 місяців). Без можливостей рефінансування кредитори досягають кредитних лімітів та несуть значні ризики пов’язані з борговим навантаженням. Це також негативно впливає і на вартість фінансування для агровиробників. З іншого боку, вартість операцій з аграрними розписками залишається надто високою для мікро та малих агровиробників, що перешкоджає повноцінній роботі з інструментом у сегменті та його широкому впровадженню.

Вирішити ці та інші обмеження аграрних розписок та повною мірою реалізувати потенціал інструменту пропонується через законодавчі зміни, пропоновані проектом Закону №2805-Д «Про внесення змін до Закону України «Про аграрні розписки» та деяких інших законодавчих актів України щодо функціонування та обігу аграрних розписок» (законопроект №2805-д). Метою законопроекту є вдосконалення законодавства про аграрні розписки, що дозволить підвищити простоту в користуванні, ефективність, надійність аграрних розписок, а також розширити сферу їхнього використання, зокрема, шляхом:

  • переведення інструменту в форму електронного неемісійного цінного паперу задля збільшення його надійності та зменшення вартості оформлення
  • функціонування принципу добросовісного набувача. На практиці це означатиме, що добросовісний набувач, зокрема зернотрейдер, не притягуватиметься до відповідальності за боргові зобов’язання, що виникли не з його вини
  • передбачення процедури примусового виконання для «міжнародних» товарних аграрних розписок

Запропоновані законодавчі зміни матимуть позитивний вплив як на ринок агрофінансування, так і на аграрний сектор в цілому, зокрема через:

  • кращі умови для співпраці агровиробників та кредиторів
  • розвиток доступу до фінансування для малого фермерства, нішевих сегментів та переробників
  • економію часу та інших ресурсів упродовж всього процесу роботи з аграрною розпискою
  • вчасне фінансування, яке дозволить впроваджувати передові технології
  • застосування новітніх технологій, які підвищать продуктивність підприємств та їхній дохід

Експерти компаній-членів Палати підтримують законопроєкт №2805-д та закликають Верховну Раду України прийняти його у першому читанні.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram