На сьогодні усі, хто займається виробництвом будь-якого продукту, розуміють: маркетинг гарантує ріст та розвиток компанії. Так само і в агровиробництві: одна справа вирощувати агропродукцію та продавати як сировину, інша — створювати продукт з доданою вартістю. Власне, про роль агромаркетингу на прикладі малини розповів економіст інвестиційного відділу ФАО Андрій Ярмак.
Навіть на малині як сировині можна заробляти удвічі більше
Новий 2018 рік повинен стати роком маркетингу в агросекторі України. Зараз — це наше вузьке місце, що не дозволяє виробникам заробити більше. Так, на прикладі розрекламованої малини наведу кілька цифр.
Наприклад, у 2017 році реалізація малини на внутрішньому ринку для заморожування здійснювалось за ціною 15-18 грн/кг.
При цьому, якщо самостійно заморожувати, або кооперативом, можна було б отримати і 40 грн/кг малини, при цьому продаючи її як сировину. Таким чином, ціна збільшується більш ніж удвічі.
Виготовлення продукту та брендування гарантують збільшення прибутнів у 5 разів
Якщо продукцію брендувати і просувати, шукати ринки збуту і тому подібне, можна отримати чисту ціну на рівні 80 грн/кг в Європі, і навіть більше. Таким чином, отримуємо приріст ціни майже в 5 разів.
Якщо продати заморожену та брендовану малину до Південно-Східної Азії, то можна отримати чисту ціну на рівні 300-350 гривень за кілограм або в 18 разів більше, ніж продаючи на переробку вдома.
Заробити на свіжій малині складніше, але можна більше
Для заробітків на свіжій малині потрібні інвестиції, передусім в людей. Але гроші на ці інвестиції — в ціні.
Детальніше про це ми будемо розповідати в 2018 році, презентувавши результати наших практичних маркетингових досліджень по ягоді та інших культурах плодоовочевого бізнесу. Частково я буду про це говорити також на Всесвітньому ягідному конгресі в березні в Нідерландах.
Але я б хотів наголосити в черговий раз, що в будь-якому бізнесі все вирішує маркетинг. Все інше — це витрати. Дуже сподіваюся, що наступного року ми будемо бачити більше розумного маркетингу в агробізнесі України, чого я всім і бажаю!
Андрій Ярмак, економіст ФАО