Ринок ягід у Європі зростає в середньому на 8% на рік, при цьому ринок інших фруктів практично спадає, місцями займаючи частку ринку традиційних фруктів. Тому розвиток у цьому напрямку є дуже перспективним, заявив економіст інвестиційного центру ФАО Андрій Ярмак під час Дев’ятої міжнародної конференції «Ягоди України-2018: заморозка та свіжий ринок». За його словами, українські виробники сьогодні експортують в основному ягоди не дуже високої якості, і це негативно впливає на імідж країни в цілому, але у фермерів є ще можливості виправитися, якщо дотримуватися низки рекомендацій.
Перше — ринок ягід в Європі зростає дуже швидко, зокрема сегмент лохини, а також малини та ожини. Полуниця займає найбільшу частку в ягідному бізнесі, але вже втрачає свою частку ринку за рахунок більш динамічного зростання інших сегментів.
Друге — підхід до продажу та фасовки. До прикладу, європейці та американці знайшли дуже гарну нішу, вони продають ягоду як снек — ожину, малину і особливо лохину, відтак на зручність споживання потрібно звертати увагу.
Читайте також: Ліліана Дмітрієва: «У ягідному бізнесі потрібно бути обережним змодними тенденціями»
Третє — екологічність та чистота продукції. Мова йде не про органічність, а про можливість довести свою перевагу та використати менше засобів захисту рослин. Це зможе суттєво покращити перспективи реалізації ягоди.
NB: Останнім часом спостерігається тенденція переходу виробництва ягід у захищений ґрунт. Це дозволяє не тільки отримувати ягоду раніше, але й отримувати продукцію з більш високими якісними параметрами, що приносить більші прибутки.
Водночас в українських виробників за умови професійного підходу є непогана маржа, особливо при експорті свіжої ягоди.
— Ця маржа дозволяє запропонувати непогані умови для людей, які готові працювати на збиранні ягоди. Не треба боятися того, що хтось буде заробляти більше — треба боятися, що ми не зможемо зібрати та експортувати якісну продукцію, — зазначає експерт.
Експорт свіжої ягоди не повинен витіснити переробку, а має розвиватись паралельно. А ще експорт свіжої ягоди приносить значно більше грошей.
Що стосується ціноутворення, то збільшення пропозиції зменшить ціну, але кооперування виробників задля вирощування ягоди дозволить балансувати зменшення середньої закупівельної ціни на ягоду та збільшувати обсяги.
При цьому хоча зараз найбільше ягід споживають Північна Америка та Європа, але найперспективнішим ринком є південно-східна Азія, Китай та Індія.
— Можливо там зараз немає ще такого розуміння і традицій споживання ягід, як у Європі та Північній Америці, але це той регіон, який бурхливо розвивається. Перші, хто туди зайде, якщо у вас довгострокова тенденція — ви на цьому ринку залишитеся. Це дуже важливо, — зазначив Андрій Ярмак.
Водночас зараз найпривабливішими країнами-ринками збуту свіжих ягід є Німеччина — на першому місці, а також — Великобританія та Голландія. При цьому на четвертому місці найбільш пріоритетних ринків для експорту свіжої ягоди розташувались Сполучені Штати Америки, а на п’ятому — Гонконг, Китай. Вони готові імпортувати великі обсяги ягід, мають досить динамічну торгівлю та непогане споживання. При цьому до рейтингу найперспективніших ягід ввійшли малина та лохина.
— Ми з’ясували, що логістично це цілком реально (експорт в США та Гонконг, — ред.). Наприклад, завдяки тому що у нас є прямий рейс до США, ми можемо відвантажувати до 8 тонн ягоди щоденно пасажирським рейсом, і вже за 15 годин ягода на місці, вона розмитнюється і відправляється в розподільчий центр. Це надзвичайно швидко, абсолютно непроблемно навіть з точки зору збереження малини, а для лохини взагалі немає проблем. З Гонконгом трохи важче — триваліший переліт і потрібне перевантаження, але в будь-якому разі це можливо — і навіть малина доїжджає з України в будь-який куточок світу, — поділився представник ФАО.
Що стосується ягоди замороженої, то в цьому сегменті, як не дивно серед найбільш перспективних країн для збуту цієї продукції з віддалених країн у рейтингу були лише США та Канада, і вони також займали четверте та п’яте місце. Очолила рейтинг знову Німеччина, а на другому та третьому місцях розташувались Голландія та Франція. Також до рейтингу увійшли Польща, Австрія, Великобританія, Швеція і Бельгія.