Україна може втратити аграрну галузь, якщо не зміняться принципи експорту залізницею — експерти

Аграрна продукція склала лише 20% від загального українського експорту залізницею у травні. Тоді як 54% від загального вантажообігу склала залізна руда. За словами генерального директора УКАБ Романа Сластьона, це наслідок того, що вантажі конкурують між собою за спроможність дістатися залізницею до європейських портів.

Основні шляхи вирішення труднощів транспортування української с/г продукції експерти обговорювали на пресконференції 28 червня. Там, зокрема, озвучили дані, що залізницею у травні з України було експортовано 3,8 млн тонн усіх вантажів, серед яких лише п’ята частина агропродукція.

Коли світ говорить про продовольчу кризу, то агропродукція повинна б мати певний пріоритет. В економічному аспекті від цього виграє як залізниця, так і економіка, оскільки тонна зерна вартує в 2-3 рази дорожче, ніж руда, підкреслив Роман Сластьон.

Економічні переваги експорту агропродукції відмітив також генеральний директор асоціації “Укроліяпром” Степан Капшук. За його словами, 1 цистерна соняшникової олії вартує 10-15 вагонів руди, а кожен третій доллар в АПК приносить саме олія. Однак у загальному розрізі експорту цього продукту майже немає.

NB: За 27 днів червня вивезено лише 82 тис. т олії та 52 тис. т шроту.

До проблем транспортування продукції залізничними шляхами додаються й низькі якість та швидкість перевезень. Віце-президентка УКАБ та генеральна директорка компанії “Агро-Регіон” Катерина Рибаченко зазначила, що деякі вагони простоюють в черзі по 90 діб. Притягнути ж до фінансової відповідальності “Укрзалізницю” за невчасну доставку майже нереально.

Натомість вантажовідправник переплачує на кожному кроці. Штрафи за простої в двократному розмірі стягуються безапеляційно. Зокрема, за додаткову логістику агросектор має заплатити $7 млрд. Якщо це станеться, то ми втратимо аграрну галузь України, — прокоментувала Катерина Рибаченко.

Водночас, зазначили експерти, “Укрзалізниця” відновлює проведення аукціонів. У перший день ставка за користування вагонами злетіла на 75%, а при використанні вагонів на експорт втричі. До того ж, тарифи на вантажні перевезення “Укрзалізниця” підіймає на 70%.

Читайте актуальне за темою: Половина українських виробників зерна може збанкрутувати через зростання вартості залізничних перевезень

Заступник голови ГС “Всеукраїнська аграрна рада” Денис Марчук вважає, що підняття тарифів ще на 70% поховає агросектор. Водночас фахівці сходяться на тому, що вирішення цих проблем залежить не лише від “Укрзалізниці”, але, перш за все, від Уряду та Міністерств.

Зокрема за доцільне вважають пріоритизувати експорт агропродукції. Для цього слід провести лімітування обсягів здачі поїздів/вагонів через прикордонні переходи регіональних філій АТ “Укрзалізниця” у розрізі номенклатури вантажів. Також варто віддавати пріоритет вантажам з більшою доданою вартістю. Серед інших кроків для вирішення проблеми з експортом українського продовольства залізницею виділили:

  • припинення проведення “Укрзалізницею” аукціонів на користування вагонами-зерновозами при створеному дефіциті;
  • відкликання намір через наказ Мінінфраструктури підняти тарифи на вантажні перевезення на 70% або вирівняти тарифи по 2-му класу вантажів;
  • впровадження відповідального планування та здійснення залізничних вантажних перевезень, зокрема припинення вантажити більше, ніж може поглинути транспортна система, паралельно ввівши систему електронної черги.

Також експерти зазначили, що для збільшення пропускної здатності залізниці потрібна більша залученість операторів залізниць в ЄС.

Учасники пресконференції підсумували, що задля уникнення катастрофічних наслідків для агросектору та реального рішення глобальної продовольчої кризи потрібно не лише декларувати пріоритетність експорту продовольства, але й реалізовувати напрацьовані рішення на практиці для його збільшення.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram