Точне землеробство “по-вінницьки” – практика СТОВ “Нива”

СТОВ “Нива” (Вінницька обл.) – невелике за українськими мірками господарство: в обробітку 1750 га. Утім, завзяттю, з яким тут впроваджують технології точного землеробства, може позаздрити чимало великих гравців агрополя.

Бізнес “Ниви” сфокусований навколо традиційних для регіону культур: цукровий буряк, кукурудза, соняшник, пшениця – озима та яра, озимий ячмінь, також вирощують гірчицю та просо.

За лінією координат

Сівбу за маркерами, навіть колосових культур, тут уже добряче підзабули. Колись курсовказівники EZ-Guide® 250, а згодом підрулювачі EZ-Pilot PRO®, давно стали невід’ємними елементами технічного арсеналу господарства.

– Автопілот дає змогу заощадити, напевно, 30% матеріалів на кожній операції, – зазначає Марко Лабінський, заступник директора СТОВ “Нива”. – Ясна річ, що на безкоштовному сигналі на буряках не попрацюєш, але на зернових він дає відчутну різницю та й робота оператора – більш ефективна.

З 2019 року операції на просапних культурах починають виконувати зі сантиметровою точністю – у господарстві запровадили RTK.

Марко Лабінський, заступник директора СТОВ “Нива”

– З більш точним сигналом ми економимо ще 5% матеріалів, але це не головна перевага, – каже Марко Лабінський. – Наприклад, до впровадження сигналу RTK цукровий буряк ми сіяли з технічним міжряддям 50 см: між проходами класичної 6-метрової сівалки додавали 5 см. Із впровадженням RTK потреба в цьому відпала. Мінус 5 см ширини з кожного проходу – це додаткові 6 метрів після 120-го. Завдяки RTK, на тому самому полі маємо ще один прохід сівалки – настільки щільно й точно ми змогли формувати посіви.

Базова станція може забезпечувати сигнал високої точності, але чи багато від того користі, якщо техніка не може його реалізувати? До 2019 року практично всі самохідні машини “Ниви” були оснащені підрулювачами EZ-Pilot PRO®. Та разом із впровадженням RTK підприємство замінило їх на гідравлічні Autopilot™: на техніці із заводською підготовкою ставили напряму, а там, де її не було, спершу монтували комплекти переобладнання Trimble®.

– Ми працювали за сигналом RTK до 2022 року, продовжує розповідь аграрій. Питання з покриттям мережі мобільного інтернету були завжди: у нас є такі поля, де жоден мобільний оператор не має покриття. А коли зникає сигнал корекції від станції, трактор переходить на безкоштовний, де точність +/- 15 см, – збивається вся технологічність. З початком війни ці проблеми загострилися. А влітку представники компанії АБА “Астра”, офіційного дилера Trimble, у рамках акції запропонували нам спробувати безкоштовну річну підписку на CenterPoint® RTX.

Компанія Trimble різко засуджує російське вторгнення в Україну. Для підтримки  агросектору вона надає безкоштовну річну підписку на найточніший супутниковий навігаційний сервіс у своєму портфелі – CenterPoint® RTX. Взяти участь в акції може будь-яке господарство: відправити заявку можна через дилера або на офіційному сайті Trimble до кінця поточного року.

– Перевага CenterPoint® RTX у тому, що ми отримуємо точність до 2,5 см без необхідності встановлення додаткового обладнання — не потрібен модем та сама станція RTK – наголошує Марко Лабінський. – В акції Trimble беремо участь від серпня: дискування, внесення добрив обприскувачем, посів озимих усе йде вже із CenterPoint® RTX. Це супутниковий сигнал, тож він працює ідеально. Запускається набагто швидше: після ввімкнення RTK треба 15-20 хв для запуску дисплея, підключення модема до мережі й отримання поправок, із CenterPoint® RTX до 10 хвилин. Для його роботи потрібен дисплей Trimble з розблокуванням у нас це є, бо працювали з RTK. За певних умов цікавіше працювати з CenterPoint® RTX, ніж купувати станцію та її обслуговувати. Користуйтеся! Це реально працює! Надалі я, найімовірніше, купуватиму підписку Trimble.

Створюючи систему

CenterPoint® RTX – не перший сервіс Trimble, з яким працює “Нива”. Компанії пов’язує глибока співпраця, яка донедавна формувалася, здебільшого, навколо автопілотів і дисплеїв.

– Маємо два курсовказівники EZ-Guide® 250, з яких все почалося, – перелічує пан Марко. – Маємо дисплей GFX-750™, який використовуємо для обміру полів: ставимо в машину й об’їжджаємо поле за контуром, на трьох тракторах стоять дисплеї GFX-750™, а один TMX-2050™ керує комбайном Lexion 580 із датчиком урожайності. Всі розкидачі та обприскувачі в нас працюють за ISOBUS. Через цей протокол дисплеї Trimble® керують відключенням секцій, диференційованою нормою, забезпечують роботу за картами-завдання тощо.

Тепер співпраця виходить на новий рівень. У СТОВ “Нива” працюють над впровадженням екосистеми Trimble – Connected Farm. За неї між кожною одиницею техніки господарства та центром управління (офісом) створюються комунікаційні зв’язки.

За допомогою функції AutoSync™ будь-який під’єднаний пристрій – дисплей, смартфон, ноутбук – завжди має актуальну інформацію щодо навігаційних ліній, карт-завдань, меж і назв полів, матеріалів і техніки. Дані оновлюються у фоновому режимі: оператору не потрібно робити жодних додаткових дій, усе необхідне – вже під рукою.

Економія часу, якісніша комунікація та дієвіше управління – ключові переваги Connected Farm.

– Підв’язуємося до екосистеми Trimble, розповідає заступник директора СТОВ “Нива”. – Почали з впровадження сервісу FarmerCore® – переносимо оцифровані поля та виконані роботи, пробували передавати з одного дисплея Trimble® на інший завдання та навігаційні лінії… – наступного року спробуємо всю посівну кампанію провести через FarmerCore®. Тобто, щоб оператор, під’їхавши до поля, чітко розумів, які в нього є завдання і виконував їх, а, крім того, міг вільно поділити це поле в роботі з іншими операторами. Оце на наступний рік такі плани, мали цього року почати, але завадила війна. В екосистемі Trimble®  перевага ще в тому, що всі дисплеї однакові, й оператору для ефективної роботи не потрібно вчити багато систем – хоч у тракторі, хоч у комбайні, йому все знайоме.

Обслуговування та перспективи

Ясна річ, масштабування продуктів окремого бренду в господарстві – це не тільки зручності, але й ризики, передусім, сервісні. Чи зможуть інженери дилера вирішити складні питання? Як скоро зможуть відреагувати на звернення? Пан Марко давно отримав відповіді на ці запитання.

– Головна причина, чому вибрали Trimble, – багато дилерів: якщо сервісник із однієї компанії зайнятий, то може приїхати інженер з іншої й усе поремонтувати, – каже Марко Лабінський. Та на сьогодні всі моменти, які були, вирішували до моменту запуску. Як “АБА “Астра” ставила обладнання – довго тестували, аби впевнитись, що воно точно працює, і вже потім запускали в роботу. У дисплеях Trimble є дуже класний сервіс віддаленого доступу. Якщо на полі є інтернет, або з телефона можна роздати, – сервісник може під’єднатися до монітора й у режимі “онлайн” розв’язати проблему. Цим користувалися двічі – дуже зручно.

Для “Ниви” у сфері точного землеробства впровадження FarmerCore® лишається пріоритетним питанням на найближчий час. Ясна річ: вигоди від більш ефективного управління можуть бути не меншими, ніж від раціонального використання матеріалів на полі. Та, водночас, є кілька елементів цифрового господарювання, до яких придивляється господарство.

– У Trimble є цікава технологія – WeedSeeker® 2, – каже Марко Лабінський. Вона працює на пошук бур’яна, а знайшовши, вмикає певну секцію обприскувача, виливаючи страховий гербіцид. Це обладнання недешеве, тому ще рахуємо, зважуємо все. Також є система NextSwath™, яка автоматично розвертає трактор на кінці гону: ти задаєш габарити трактора та обладнання й вона сама розраховує, як оптимально розвернутися. Оце було б цікаво.

Дмитро СІРИЙ

Читайте також: Точне землеробство з Trimble®: перетворюючи витрати на прибуток

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram