9 вересня в рамках конференції «Ефективне управління агрокомпаніями» (LFM), яку організовує асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» та агенція UCABevent, проведуть панельну дискусію «Тренди споживання». Напередодні ми поговорили зі спікером дискусії Дмитром Морозовим, директором департаменту розвитку бізнесу клієнтів МХП, про тренди, плани компанії, франшизу та соціальну відповідальність бізнесу. Більше читайте в матеріалі нижче.

Ви, як виробники агропродуктів, напевне, уважно стежите за трендами у сфері споживання. Можете назвати ключові з них, які можна спостерігати у світі, і чи дійшли вони вже до України?

– Для МХП, як і для будь-якого виробника продукції В2С, ключовим є розуміння бажань споживачів. На всю продукцію, яку ми виробляємо, передусім повинен бути запит споживача.

Настрої у сфері споживання змінюються в усьому світі, і в Україні також. Ми відслідковуємо тенденції, інвестуємо безліч ресурсів на те, щоб зрозуміти, які очікування щодо їжі у споживачів і постійно шукаємо оптимальні варіанти рішень проблем, із якими вони стикаються.

Тренди, які сьогодні валідні і для глобального ринку, і для України:

  • Зменшення витрат часу на приготування їжі. Саме цим зумовлена нова хвиля популяризації стріт-фуду, підвищення цікавості до категорій продуктів Ready-to-Cook (готових до приготування) та Ready-to-Eat (готових до вживання).
  • Тенденція до того, що покупцеві недостатньо отримувати продукт, потрібні враження і емоції.

Беручи до уваги ці критерії, ми вивели на ринок мережу «М’ясомаркет». Тут споживач може придбати все необхідне для прийому їжі з огляду на те, скільки часу у нього в запасі. Ба більше, гість магазину не просто купує якісний продукт за нормальною ціною, але й отримує задоволення від процесу покупки – йому допомагають з вибором м’ясні сомельє, радять, як приготувати ту чи іншу страву, за потреби – роблять попередню підготовку продукції прямо в магазині.

– Чи завжди агровиробники встигають за трендами на ринку споживання? І чи буває навпаки, що виробники задають певний тренд?

– Неможливо все передбачити, як на мене. Є речі, які виробники передбачають, є речі, які вже бачать по факту.

Як я зазначав, сьогодні вже цілком очевидним є тренд на продукти Ready-to-Cook та Ready-to-Eat. М’ясо птиці є категорією, що має величезний потенціал розвитку доопрацьованого продукту, якщо порівнювати з іншими видами м’яса в Україні та з асортиментом допрацьованих продуктів в Європі. Якщо зі свинини та яловичини вже давно роблять значну кількість допрацьованих продуктів, то курятина в нашій країні – це здебільшого охолоджене м’ясо.

NB: МХП ставить перед собою амбітну мету – підняти частку м’яса птиці в категоріях готових до споживання та приготування продуктів: проти минулого року ми подвоїли частку допрацьованих продуктів і вважаємо, що потенціал цього сегменту набагато більший.

Чи можна назвати це задаванням трендів? Складно оцінити, адже все залежить від кута зору. Проте МХП сьогодні вже дивиться на ринок України ширше, ніж через призму категорії м’яса птиці, з якою нас асоціюють. Ми дивимося на категорію їжі загалом і тут ми плануємо, як задовольняти вже наявні потреби споживачів, так і пропонувати абсолютно нові рішення, яких на ринку України ще не існує.

– Вас, як виробника м’яса та молока, не турбує зростання попиту на їхні замінники? Чи берете до уваги цей тренд у стратегії подальшого розвитку холдингу?

– Секрет успішного бізнесу не в тому, щоб захищати свої позиції, а в тому, щоб розуміти, як ти посилиш свої позиції у майбутньому. Тенденція є, але вона навряд чи змінить ринок споживання протягом наступних п’яти років. У діапазоні 10–20 років – можливо. Ми бачимо цей тренд і розроблюємо моделі на майбутнє, де МХП залишатиметься лідером індустрії, беручи до уваги зміни в настроях споживачів.

– У червні ви відкрили Кулінарний центр МХП, із передовими можливостями для розробки нових продуктів, тестування інгредієнтів і сенсорного аналізу. Можна сказати, що ви шукаєте нові ніші для свого бізнесу?

– Основне завдання Кулінарного центру – знаходити рішення, які найкраще задовольнятимуть потреби кінцевого споживача. Тому – так, Кулінарний центр заснований для того, щоб розробляти, тестувати, експериментувати та виводити на ринок нові продуктові рішення. Це майданчик не тільки для МХП, але й для наших партнерів, інших організацій, які також у пошуку інноваційних рішень.

– На якій стадії створення групи компаній, яка, як планували, займатиметься трансформацією бізнесу МХП? Чи вдалося вам уже залучити якісь стартапи чи втілити цифрові технології у компаніях холдингу?

– Складно назвати хоча б один департамент компанії, де сьогодні не відбуваються глобальні трансформаційні процеси. Аграрний напрям, виробництво, маркетинг, продажі… 2020 року створено департамент інновацій, який працює над пошуком нових рішень для кулінарного сегменту. МХП зараз і «Миронівський хлібопродукт», який був 3-4 роки тому, – кардинально різні компанії, ми рухаємося з надзвичайною швидкістю і водночас маємо успішні кейси.

Що стосується стартапів, то МХП інвестував у Foodz, унікальний стартап у категорії foodtech, аби допомогти бізнесу розвиватися. МХП прагне поглиблювати відносини з ресторанним бізнесом та наблизити компанію безпосередньо до споживача. Ми переконані, що бізнес в форматі dark kitchen, який сьогодні активно росте у всьому світі, має перспективи в Україні.

Які з напрямів ви плануєте діджиталізувати найперше?

– Стратегія трансформації МХП передбачає якісну зміну фокусу на українському та розширення присутності на європейському ринках.

NB: На початку 2021 року в компанії розпочали впровадження портфелю проєктів SAP – це найбільша цифрова трансформація бізнесу в Східній Європі за обсягами охоплення і терміном реалізації.

Це – комплексне рішення для ефективного управління всіма бізнес-процесами: управління ресурсами підприємства (ERP) на базі S/4 Hana, #SAP CRM – управління взаємовідносинами з Клієнтами на базі SAP Customer Experience, #SAP Ariba – Управління закупками, #SAP MDG – управління майстер-даними, #SAP Success Factors – управління персоналом, #vZoo – управління процесом вирощування птиці на базі інструментів SAP та Big Data і AI на платформі Azure DWH.

Діджиталізацію, впровадження новітніх рішень імплементуємо чи не в кожен із кластерів діяльності МХП.

Якщо говорити про Департамент розвитку бізнесів клієнтів, який я очолюю, то ми працюємо над різними онлайн-рішеннями як для наших партнерів, так і для клієнтів. Це оновлення програми лояльності, розвиток E-commerce, нові рішення щодо ERP-системи для наших франчайзі.

А який стан справ у франчайзинговому бізнесі МХП? Наскільки відомо, на сьогодні ви розвиваєте дві мережі торгових точок – «Наша Ряба» та «М’ясомаркет». Наскільки успішний цей напрям бізнесу?

– Розвиток «М’ясомаркетів» – один із ключових фокусів компанії. Це, як я вже сказав, food experience store – новий формат зручних магазинів,  де можна не тільки придбати продукцію, але ще й отримати позитивні емоції.

За рік відкрито більше сотні магазинів у такому форматі, кожен – із франчайзі. Якби цей формат не був успішним для компанії і наших партнерів, не мав би попиту серед населення, то таких масштабів навряд чи вдалося б досягнути. До того ж, ми розуміємо, що для «М’ясомаркету» – це тільки початок. Для того, щоб досягнути нашої цілі у 2000 магазинів, там ще багато треба зробити, удосконалити, покращити. Я впевнений, що на шляху до цільового результату з урахуванням часу, нам доведеться змінюватися в процесі, адже споживач теж змінюється.

Що стосується мережі «Наша ряба», то тут теж відбуваються зміни – ми вже ребрендували та перезапустили значну частину магазинів і продовжимо це робити. Цей формат має свою аудиторію і теж приносить результати.

Чи плануєте ви розширяти пропозиції франшиз? Який бізнес це може бути?

– МХП пропонує різні варіанти франшиз: це базовий франчайзинг, де можна відкрити магазин із продукцією «Наша Ряба»; «М’ясомаркет», який відрізняється розширеним асортиментом і власною філософією; «DonerMarket» – стрітфуд, де якість і безпечність продукції понад усе. Зараз ми перезапускаємо «Гастростудію Секрети Шефа» і віримо в майбутнє цього формату. З високою долею ймовірності, у нас з’являться і інші пропозиції – ми орієнтуємося на запит споживача і його бажання. А для наших партнерів-франчайзі – ми прагнемо бути постійним бізнес-лідером, який пропонує різні варіанти франшизи та дозволяє амбітним і енергійним підприємцям ставати успішнішими та щасливішими, розвиваючи в такий спосіб економіку країни.

– МХП приділяє велику увагу сталому розвитку бізнесу. Чому ви вирішили дотримуватися цих принципів і що це дає холдингу?

– Саме підхід Групи компаній до питань сталого розвитку (навколишнє середовище, соціальні питання, корпоративне управління) є ключовим чинником успіху МХП у довгостроковій перспективі.

Принципи сталого розвитку, якими керується МХП, мають на меті забезпечення продовольчої безпеки не тільки України, а й великої частини світу, екологічної стійкості, збереження довкілля, розвитку громад і країни загалом.

Яким ви бачите успішний агрохолдинг майбутнього? Якою має бути модель та принципи його роботи?

Вертикальна інтеграція бізнесу гарантує МХП стабільно високі стандарти якості завдяки великим масштабам виробництва. Ми відповідаємо за всі стадії процесу виробництва курятини: від виробництва інкубаційного яйця до розповсюдження й продажу фінальної продукції, від вирощування власних зернових до виробництва необхідних для годівлі птиці комбікормів. І якщо раніше можна було описати вертикальну інтеграцію словами «від поля до столу», то тепер можна з упевненістю говорити «від зерна до тарілки». Нам недостатньо виростити пшеницю чи виготовити певну кількість сировини – МХП хоче зробити якісно кращим життя кожного, з ким ми маємо справу. Чим щасливішими є наші співробітники, партнери, споживачі, тим успішніший холдинг.

Більше про конференцію «Ефективне управління агрокомпаніями» (LFM) та реєстрація – за посиланням: https://bit.ly/2XG1dEp

А з промокодом LFM21-GH ви отримаєте знижку 20% на участь!

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram