Тенденції на світовому ринку яблук свідчать, що ринок очікує перевиробництво. В Україні на сьогодні не всі виробники враховують вплив глобального ринку на виробництво яблук. Відтак, Андрій Ярмак, економіст ФАО, розповів про це детально минулого тижня під час конференції «Яблучний бізнес України — 2018», яке була організована за сприяння ФАО, ЄБРР та EU4Business. Тезами з виступу Андрія Ярмака ділимося з Вами далі.

 Які фактори негативно впливають на світові ринки?

Світовий ринок яблук продовжує стагнувати обсяг світової торгівлі яблуком не росте вже 6 років. При цьому, саме виробництво продовжує зростати.

NB: У 2018 році в Європі було зібрано рекордний урожай яблук. Лише приріст становив 3,4 мільйона тонн а це еквівалент 14 річних ринків свіжого яблука України.

Світовий ринок яблучного концентрату також стрімко скорочується. За 5 років відбулося падіння світової торгівлі яблучним концентратом на 14%, а якщо порахувати за 10 років на 22%.



Світова торгівля яблучним концентратом, 2008-2017 рр.

Чому яблучний концентрат втрачає ринок?

Відновлені соки перестали вважатися корисними через вміст цукру, тому попит на них в преміальному сегменті впав дуже різко. Це означає, що потрібен тільки дешевий концентрат.

Різко зріс попит на сік NFC (Not-from-concentrate) тобто сік «не з концентрату» або сік прямого віджиму. Саме тут існує можливість для поставок в ЄС.

Окрім того, у соку NFC з’являється конкурент свіжовичавлені соки, які роблять прямо в магазині, а також соки HPP (High Pressure Processing). Набирають все більшої популярності у світі ще й овочеві соки.

Також, різко зріс попит на альтернативні напої-суперфуди, які вважаються значно більш корисними. Наприклад, це комбуча (напій з «чайного гриба»), мака (перуансьа рослина, корінь якої вживають в їжу), кисломолочні напої, алгі або algae (напій з водоростей), та багато інших.

NB: Для прикладу, річний обсяг ринку комбуча в США оцінюється вже в 1 мільярд доларів США.

Що це означає для українських фермерів?

Нижчі ціни на яблучний концентрат в стратегічній перспективі означатимуть також нижчі ціни на промислове яблуко. А отже, це призведе до зниження прибутковості садів з високим відсотком промислового яблука  тобто, браку.



Постійне зниження імпорту яблучного концентрату в ЄС, а також перевага дешевого концентрату (тому що сік споживає низький ціновий сегмент), знову-таки, призведе до більш низьких цін на промислове яблуко. Для виробників це означитиме необхідність пошуку нових ринків збуту.

Зростання витрат на робочу силу разом зі зниженням пропозиції робочої сили також говоритиме на користь зниження прибутковості збору промислового (нетоварного) яблука.

Чому світовий ринок свіжого яблука перебуває в стагнації?

Яблуко витісняють ягоди та інші фрукти, адже розвиток логістики, селекція і технології збереження якості роблять їх широкодоступними.

Такі загальносвітові тенденції як зниження темпів глобалізації, війни і торгові війни, та зниження світових цін на енергоносії, а також полегшення доступу до інформації про технології вирощування стимулюють розвиток виробництва в країнах, що розвиваються.

Окрім того, яблуко не може конкурувати в рекламі зі снеками та готовими продуктами. Рекламні бюджети таких продуктів вимірюються мільярдними сумами, а в рекламу яблука виробник вкладає стільки, скільки він може собі дозволити. Реально реклама яблука існує тільки в США і Чилі, а українське яблуко тим паче програє в цій конкурентній боротьбі. Споживання яблука в розвинених країнах не росте.

Який стан справ на українському ринку яблука?

Якщо коротко, то у вартісному вираженні український ринок яблук скоротився на 27% за останні 5 років. При цьому, в минулому році оптові ціни на ринку яблука різко зросли, адже спостерігався дефіцит. Якби не цей фактор, то зниження ймовірно досягло б близько 40%, адже в Україні знизилася кількість споживачів та кількість яблук в розрахунку на одного споживача.

Динаміка обсягу ринку яблука в Україні, сезони 2011/12 – 2017/18 рр.

Більше половини яблук, що продаються на ринку, йдуть на переробку. Тобто майже половина врожаю це, фактично, виробничий брак. Так, в поточному сезоні 57% українського врожаю яблук піде на переробку. Це надзвичайно багато. Український ринок яблук слабкий саме тим, що виробники вбачають собівартість в тому сегменті, де її в принципі не існує у нетоварному яблуці.

Залежність доходів фермера від нетоварного (виробничого) яблука

 Що ще негативно вливає на розвиток ринку яблук в Україні?

По-перше, це мінімальний досвід експорту за межі СНД. Перед українськими виробниками яблук гостро стоїть необхідність повністю переосмислити підходи до бізнесу, починаючи з сортів, обрізки та догляду, і до зберігання, пакування та управлінського і маркетингового персоналу.



Відсутність розуміння того, хто є головним конкурентом позбавляє виробників ефективних підходів до конкуренції. Варто розуміти, що український виробник яблук конкурує не з сусіднім фермером, а з постачальниками з Польщі, Голландії, ПАР та інших країн. Відтак, відсутність готовності кооперуватися з іншими виробниками та відсутність взаємної довіри це справжній подарунок для наших конкурентів, як і проблеми зі стратегічним плануванням, розумінням собівартості і маркетингу.

Рекордний урожай яблук в 2018 році також може стати проблемою адже на ринку України вже в цьому сезоні може скластися надлишок яблук на рівні 160-200 тисяч тонн. У наступному сезоні ситуація може ще погіршитися, а ціни на яблуко без активних зусиль з маркетингу впасти до критично низького рівня і призвести до збитків.

Чи є щось позитивне на світових ринках для українських виробників?

Є можливість, що Китай знизить виробництво яблук у 2018 році, що може привести до зростання цін на яблучний концентрат і підвищенню попиту на яблуко в Азії.

Окрім того, торгові війни США з Китаєм та Індією призведуть до втрати США цих ринків, а це близько 100-130 тисяч тонн яблука преміального сегменту на рік.

Проте, головне це те, що українські фермери почали розуміти, що можуть постачати яблуко на експорт навіть до ЄС і не тому, що воно дешевше, а тому, що воно якісніше!

Динаміка у регіоні на користь чи ні?

Колишні імпортери, такі як Узбекистан, Грузія, Азербайджан і Таджикистан активно нарощують власне виробництво і придивляються до експорту. Росія також нарощує виробництво власного яблука і активно розширює потужності зі зберігання. Молдова і Сербія, з сукупним експортом на рівні 400 тисяч тонн яблука, повністю залежать від поставок до РФ, але можуть в будь-який момент стати конкурентами України на ринках ЄС та інших країн. Польща може зібрати до 5 мільйонів тонн яблука в 2018 році.

Усе це створює дуже конкурентне середовище, яке вимагає від українських фермерів консолідації зусиль.

З ким конкурує Україна?

Найбільші конкуренти України це країни, які нарощують експорт яблук найбільш динамічно. Це Туреччина, Сербія, Молдова, Греція та Польща.

Середньорічна динаміка обсягів торгівлі найбільших країн-експортерів яблука

Де найбільші ринки збуту?

Країни, що нарощують імпорт яблук найбільш динамічно – це Пакистан, Білорусь, В’єтнам, Індія, Бангладеш та Єгипет.

Середньорічна динаміка обсягів торгівлі найбільших країн-імпортерів яблук

Імпорт яблук росте у країнах, де яблуко є екзотикою, а доходи не залежать від нафти. Це такі країни як Індонезія, В’єтнам, Філіппіни, Бангладеш, Південна Корея, Таїланд, Шрі-Ланка тощо.

Також, це країни з високим рівнем доходів населення, які не вирощують яблука самостійно,  Тайвань, Гонконг, Сінгапур.

Окрім того, це великі країни, де населення зростає швидко, як і його доходи: Китай, Індія, Пакистан, Ірак тощо.

Отже, майже весь приріст імпорту відбувається в Азії а це означає, шо саме Азія є перспективним напрямком для українських експортерів.

Але не можна скидати з рахунків і Африку.

Як навчитись системно експортувати до Азії?

Сучасні перспективні сорти це перша необхідна умова для експорту. Яблуко в Азії не є продуктом першої необхідності, тому споживачеві  потрібні тільки сорти категорії «преміум».



Наступною умовою є наявність представництва в регіоні з підконтрольним персоналом. Без цього можливі тільки спорадичні непрогнозовані поставки.

Адаптація технологій вирощування, зберігання і упаковки а отже, ідеальна якість, колір і твердість це мінімальні вимоги, щоб яблуко успішно «прожило» 45-50 днів після сховища.

Ну і нарешті, маркетинг, маркетинг, маркетинг адже на цей ринок хочуть всі!

Які ринкові перспективи для сезону 2018/19?

Враховуючи усе, що було зазначено вище, експорт до ЄС в новому сезоні буде сильно ускладненим, а поставки не набагато більш прибутковими, ніж на внутрішньому ринку.

Варто пам’ятати, що можливі поставки тільки яблука преміальної якості. Оптові ціни на якісне яблуко на внутрішньому ринку опустяться до 5-6 грн/кг (20-25 центів США). Продати яблуко не преміальної якості навіть на внутрішньому ринку буде складно.

При поставках в Азію, чиста ціна виробника може досягати 15-18 грн/кг, але вимагатиме відповідних інвестицій в логістику та оборотні кошти.

Поодинці, навіть найбільшому виробнику, виходити на ринок Азії немає сенсу.

А якщо у 2019 яблук буде ще більше?

Якщо так, то відповіддю мають стати інвестиції в знання, в підвищення продуктивності, ефективності та якості, а також в підготовку кадрів. Це стосується і власників господарств, яким варто вивчити англійську без цього неможливо виходити на зовнішні ринки.

Виробництво має відбуватися навколо стратегії маркетингу, а не навпаки. Не варто боятися ліквідувати збитковий та застарілий сад.

Варто вести активний і не сліпий пошук ринків збуту через дослідження, а низькі ціни можна використати для просування внутрішнього споживання.

Кооперація виробників може стати порятунком як при експорті яблук, так і при внутрішніх продажах.

 Андрій Ярмак,
економіст інвестиційного центру ФАО

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram