Україна є одним з найбільших світових виробників меду, а також другий (після Китаю) найбільший експортер меду до ЄС. Зокрема, минулого року частка України становила близько 19% у загальних поставках меду до ЄС. Обсяги експорту меду до ЄС зросли більше ніж у чотири рази впродовж останніх п’яти років.
Світовий ринок меду продовжує зростати
Перше, що слід знати про світовий ринок меду — це те, що він зростає: за останні 14 років він додав у обсягах 34%. Наразі він оцінюється на рівні 1,6-1,7 млн т, з яких близько 35-40% експортується.

Обсяги торгівлі медом у світі за п’ять останніх років збільшились на 30%, та в минулому році становили 659,2 тис тон, або 2,24 млрд дол. США.

До ТОП-5 найбільших експортерів меду у світі входять такі країни як Китай, Аргентина, Україна, В’єтнам та Індія.

Найбільше меду імпортують ЄС, США та Японія:

Щоб визначити, які ринки будуть найперспективнішими у найближчому майбутньому, варто звернути увагу на такі фактори як темпи приросту імпорту продукції в натуральному та грошовому вираженні за останні 5 років, чисельність населення та прогноз його зростання до 2030 року, ВВП на душу населення, а також — наявність тарифних та нетарифних бар’єрів.
З огляду на це, розглянемо ЄС, країни Америки, країни Близького Сходу та країни Східної та Південно-Східної Азії в якості перспективних ринків.
Найбільший імпортер і споживач меду на душу населення — країни ЄС
ЄС є найбільшим імпортером меду в світі: близько 50% від загальносвітового імпорту припадає на країни ЄС. Серед європейських країн, найбільші обсяги даного продукту імпортують Німеччина (13%), Франція (6%), Великобританія (6%), Бельгія (4%), Іспанія (4%) і Польща (4%).
Країни ЄС також одні з найбільших споживачів меду в світі. Середній показник споживання меду за останніми даними становить 0,65 кг на людину в рік, в той час як загальносвітовий показник становить 0,22 кг.
Популярність меду зумовлена тим, що споживачі надають перевагу натуральним і здоровим підсолоджувачам з користю для здоров’я, шукаючи здорові альтернативи рафінованому цукру. Популярною нішею для меду є тренд органічної продукції. Окрім того, споживачі зацікавлені в інноваційних продуктах з новими смаками, зростає і популярність на провідних європейських медових ринках монофлорних сортів меду: з акації, конюшини, ялиці, сосни.
Різноманіття за видами та упаковкою на полицях супермаркетів в ЄС дійсно вражає.
Країни Америки: США та Канада
США — це другий найбільший імпортер меду, що купує 26,3% від загального світового обсягу імпорту. У цій країні збільшення внутрішнього споживання лише на 30% забезпечується за рахунок виробництва меду всередині країни, і більш ніж на 70% — за рахунок імпортних поставок.
Середній щорічний приріст імпорту меду за 2012-2016 роки становив 5%.
До речі, у США також і один з найбільших світових споживачів меду: середній показник споживання меду становить 0,73 кг на людину в рік.
У Канаді також спостерігається зростання споживчого попиту на мед на тлі збільшення обсягів як виробництва, так і імпорту. На частку цієї країни припадає 1 % від загального світового обсягу імпорту, а середній щорічний приріст імпорту меду за 2012-2016 роки становив 17%.
Зростання попиту на натуральні і органічні продукти та підвищений інтерес до новинок на ринку характерні для обох країн.
Привертають увагу споживачів комбінації нових смаків і вихід «нових продуктів» на ринок. Наприклад, на одній з виставок в США був представлений мед з «перчинкою», а саме мед з вогняними перцями (примарний перець, халапеньйо і хабанера) і спеціями. Цей тренд «пряних медів» стає все більш популярним серед американців.
У Канаді росте кількість споживачів, які віддають перевагу натуральним продуктам, збільшується попит на якісні інгредієнти і продукти з «чистою етикеткою».
У період з 2010 по 2015 рік в Канаді було представлено 34 нових продукти з меду, з яких 25 — це чистий мед і ще 6 — органічний мед. Інші продукти включають додаткові інгредієнти такі як кориця та ароматичні речовини, наприклад — екстракт лаванди.
Очікується стійке зростання попиту на мед, якому сприятиме тренд «здорового харчування», і відповідно, збільшення використання меду як натурального підсолоджувача на тлі скорочення споживання цукру.
Країни Близького Сходу: ОАЕ та Саудівська Аравія
Саудівська Аравія є найбільшим імпортером меду серед країн Близького Сходу — на її частку припадає 2% від загального світового обсягу імпорту меду.
Незважаючи на зниження обсягів імпорту меду в 2015-16 роках, його рівень залишається досить високим: 12-15 тис. т на рік.
Середній показник споживання меду становить 0,44 кг на людину в рік.
ОАЕ — другий ключовий покупець меду в Близькосхідному регіоні. Щорічний середній приріст імпортних поставок період з 2012 по 2016 рік зберігався на рівні 17%.
Середній показник споживання меду становить 0,25 кг на людину в рік.
Серед споживчих тенденцій варто відмітити зростання попиту на натуральні і органічні продукти.
Країни Східної і Південно-Східної Азії
Країни Східної і Південно-Східної Азії — це один з найбільш динамічних регіонів з нарощування обсягів імпорту меду.
Японія посідає третє місце серед країн-імпортерів в світі і перше — серед країн Східної Азії, маючи 7,7% від загального світового обсягу імпорту меду. При цьому, приріст обсягів імпорту меду за останні 5 років становить 5%. Середній показник споживання меду становить 0,33 кг на людину в рік.
Китай є другим покупцем меду в Східній Азії. На його частку припадає близько 1% від загального світового обсягу імпорту меду. Щорічний середній приріст імпортних поставок період 2012 по 2016 рік тримається на рівні 16%.
Середній показник споживання меду становить 0,25 кг на людину в рік.
Для регіону також характерне зростання попиту на натуральні і органічні продукти.
Загальні рекомендації з виходу на нові ринки
Загальні рекомендації з виходу на нові ринки — не нові. До них належать такі:
- вивчення потенційного ринку, а для цього потрібно відвідати обраний регіон та взяти учать у локальних (в країні-імпортері) і міжнародних виставках, вивчити особливості культури харчування і смакові вподобання в країнах-імпортерах;
- потрібна розробка маркетингової стратегії і активне просування на ринку: показ зразків та дегустації продукції, друкована реклама, продумати «історію продукції» — для подальшої реклами та просування в мережах.
Окрім того, необхідна кропітка робота із продуктом, а саме щодо підвищення якості продукції, її відповідності стандартам і вимогам країни-імпортера (маркування та упаковка), розширення асортименту продукції та пошуку нових продуктів, які можна запропонувати на ринку — наприклад, поєднання меду з різними добавками (горіхи, спеції і т.д), органічний мед, монофлорний мед з рідкісних медоносів, питний мед тощо.
Анна Бурка, національний консультант ФАО