Тренди C&B. Агро ДАТА: як приймати правильні рішення на основі даних, а не припущень? Що потрібно знати, щоб утримати й залучити найкращі кадри у свою компанію? Пільги й система компенсацій. Нові виклики 2022 року?
Про це і не тільки говорили на онлайн-зустрічі «Тренди C&B в агро». А родзинкою заходу стала презентація бенчмаркінгу по персоналу продукт «Agrohub HR 360 Benchmarking» від компанії «Agrohub». Першими учасниками проєкту стали ключові агрохолдинги країни, а саме: Агропросперіс, Астарта, МХП, Епіцентр, Continental Farmers Group, Kernel.

За останні 9 років дохід від експорту продукції АПК зріс на 123% (12,2 млрд доларів). Це краще зростання серед всіх інших видів товарів нашої країни. Тут і зростання світових цін, й інвестиції, а також високий рівень конкуренції. Додатково ми бачимо, що зараз відкривається ринок землі й це однозначно позитивно вплине на розвиток галузі. Що це означає для HR? Першочергово, потрібно залучати кращих людей у компанії, розширяти програми компенсації пільг для співробітників та утримувати кращих. І аналітика Agrohub HR 360 Benchmarking яскравий приклад, говорить голова HR PRO Association Катерина Ковалевська.

Дійсно, всі представники компаній та учасники проєкту відзначили високий рівень даного дослідження, якість аналізу та запит ринку на аналітику таких даних.

Agrohub HR 360 Benchmarking це інструмент для прийняття правильних рішень для агропідприємств з питань персоналу, говорить засновниця «Agrohub» Юлія Порошенко. 

Agrohub HR 360 Benchmarking визначає:

  • Який оклад і загальний дохід за різними категоріями на ринку праці;
  • Які метрики та KPI найкраще сьогодні показують цілі бізнесу і визначають бонуси для кожної спеціальності;
  • Які пільги й надбавки галузевий стандарт, а які хочуть співробітники;
  • Скільки треба найняти людей в компанію, щоб був оптимальний баланс навантаження та ефективності;
  • Як змінити організаційну структуру компанії, щоб підвищити її ефективність.

Загальні тренди ринку 2021 VS 2020

Агрономічна служба

  • Зменшення частки управлінців середньої ланки.
  • Зменшення «штату» головного агронома в Головному офісі.

Перехід від вузької спеціалізації агрономів (агроном з захисту рослин, з насінництва) до більшої універсальності.

Інженерна служба

  • Лізинг та аутсорсинг техніки та зменшення навантаження на власну службу.
  • Аутсорсинг робітничих спеціальностей або відрядна форма їх працевлаштування.
  • Створення великих централізованих Сервісних центрів.
  • Передача функції виконання дрібних ремонтів до трактористів/механізаторів.
  • Відсутність кваліфікованих «розрядів» для робітничих спеціальностей.

Земельна служба

  • Злиття земельної служби із соціальною на всіх рівнях організаційної структури.
  • Суттєве скорочення кількості менеджерів села.
  • Збільшення кількості фахівців з обліку земельних ресурсів та роботи з електронними базами даних.

Перехід від позиції «фахівець з оформлення спадщини» до більшої універсальності.

Отож, знаючи ці дані керівники підприємств можуть найбільш точним способом впливати на результат.

Зауважу, дані це нова валюта. І саме на даних HR будуть базувати свою роботу у майбутньому, впевнена Юлія Порошенко. Щодо трендів HR 2021 можу сказати, що через пандемію відбувалась зміна парадигми: стало більше віддаленої фул-тайм роботи, і вже дійсно зрозуміло, що в офіси у звичному для нас форматі ми не повернемось. Відбувається значне залучення технологій. І, що важливо, компанії інвестують у ментальне здоров’я співробітників та підтримують його.

AGROHUB HR 360 BENCHMARKING: думки експертів галузі

Ми бачимо, що зменшується кількість лінійних керівників і це ще раз підтверджує підхід до лідерства, який був зароджений в IT-напрямку і зараз він переходить в агро. Агро індустрія йде в ногу з будь-яким іншим напрямком, говорить директор з управління персоналом напряму «Агро» МХП Наталія Романенко. Відзначимо, що роль земельної служби буде змінюватись. Водночас буде зростати значущість середньої ланки керівників.

Дане дослідження показало для нас декілька інсайтів, якщо це можна так назвати. Перше, ми побачили, що у нас у компанії є ті ролі, яких немає ніде. Саме тому ми бачимо у себе резерви. Друге, всі рухаються у напряму компенсаційних пакетів для персоналу, а не тільки зарплат та бонусів. Також ми побачили, що не скрізь є прив’язка в залежності від рівня оплати до кваліфікаційного рівня посади. У нас, приміром, рівень бонусів залежить від рівня позиції у компанії, оскільки агроном не має такого впливу, як скажімо, керівник компанії, говорить керівник департаменту персоналу «KERNEL» Наталія Кульчицька.

Ми побачили, що ту роботу, яку ми розпочали у 2015 році по оптимізації штату була підхоплена ринком. Це уже тренд сьогодні. І ми маємо відмінну систему винагород. Ми платимо за результат! Відповідно, ми вважаємо, що потрібно зацікавлювати персонал і ми багато років над цим працювали, над формуванням підприємницького мислення. Ми вирощуємо не тільки зерно… Нам здається, що ринок надалі буде рухатись саме в цю сторону збільшувати змінну частину/бонусну і скорочувати фіксовану, говорить директор з управління персоналом компанії «Agroprosperis» Людмила Горова.

HR ТРЕНДИ В АГРО: пільги та компенсаційний пакет

Пільги, які були історично змінюються. Оренда авто, квартира, харчування це стало вже як забезпечення робочого місця, і що важливо ми відзначаємо їх якість. А саме: який автомобіль, яке житло, яке харчування. Плюс додаються нові пільги. У цьому році, приміром, ми впроваджуємо медичну страховку для усієї компанії, включаючи й робочий персонал. Ми сподіваємось, що це забезпечить прив’язку до компанії й сімей. Також ми запустили пілотний проєкт для забезпечення спецодягом, а також додатково забезпечуємо його прання та прасування, аби наші люди не витрачали на це час і були завжди охайні, відзначає Наталія Кульчицька, «KERNEL».

Ми побачили зміни у частині пільг. У нас було дослідження і відповіді людей нас дійсно здивували. Наприклад, можу сказати, що працівники відзначають, що їх годують, возять. Вони відзначають якість послуг. Приміром, ремонт гуртожитків, душових… Ми зрозуміли, що для людей це важливо, говорить Людмила Горова, «Agroprosperis». Також є нові запити у персоналу на високих посадах. Приміром, є керівники, які говорять, що мені не важливо, яку зарплату ви мені платите… Їм важливо, які пільги ми йому надаємо. А саме: важливо, якої марки в нього буде авто, чи будуть поїздки за кордон та ін. Якщо ж говорить про покоління Z, ці люди взагалі інші. У них інші цінності й вони на цю частину дуже дивляться. Вони хочуть зрозуміти, що крім зарплати компанія буде надавати.

Ми спостерігаємо тренд переходу від кількісних показників до якісних. Багато працівників прагнуть індивідуального підходу і вибору це буде один із трендів, який буде супроводжувати 2021-2022 роки. Індивідуальний підхід до кожного працівника, говорить Наталія Романенко. Ще один тренд це пільги, пов’язані з відновленням енергії. Якщо взяти цей рік, то подивіться, яка спека, стреси… Звичайно, їм надалі захочеться відновити витрачену енергію на вирішення виробничих витрат. Це може бути якісний відпочинок, лікування, враження і т.д.

Ринок HR в АГРО: QUO VADIS

Ми вже почали рухатись у напрямку даних рішення щодо людей повинні прийматися на основі даних. Ми вже вміємо оцифровувати дуже багато і повинні поглиблюватися. Для цього є кілька причин: зростання конкуренції за фахівців та таланти. Другий момент, це бізнес показники. Сьогодні не надто зрозуміло, як будуть змінюватися ціни на ринку… А якщо ти не керуєш собівартістю ти не керуєш агробізнесом, говорить Наталія Кульчицька, «KERNEL».

Ми будемо рухатися у бік ефективності використання робочих місць. Ми плануємо відходити від великої кількості середнього менеджменту. Так, ми зараз не говоримо про «бірюзу», як це модно, але ми йдемо у цьому напрямку. Що ж до оптимізації, ми ставимо для себе завдання діджиталізувати процеси, які не несуть доданої вартості. Перші кроки у цьому напряму вже є. Ми прибираємо людський фактор і переходимо до машинного фактора, говорить Руслан Звоненко, МХП «Агро».

До кінця року ми стикнемось ще з новим викликом, пов’язаним з новим законом про перевезення, а саме: заборона перевантаження. А отже, машин буде більше, прийомки на елеваторах і перевезення «поле-елеватор» буде утруднене кількістю таких машин. Це підвищена робота лабораторій. Це зміна оплати праці і буде залучення додаткових моментів автоматизації цих механізмів, відзначила Наталія Романенко, МХП «Агро».

Ми зараз дивимося на інші системи управління. Ми розвиваємо проєкт «Agroprosperis-франшиза», оскільки віримо, що майбутнє не за холдингами, а за фермерами, Людмила Горова «Agroprosperis».

Підготувала Ірина ПРОХОРЧУК

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram