Тренди C&B. Агро ДАТА: як приймати правильні рішення на основі даних, а не припущень? Що потрібно знати, щоб утримати й залучити найкращі кадри у свою компанію? Пільги й система компенсацій. Нові виклики 2022 року?
Про це і не тільки говорили на онлайн-зустрічі «Тренди C&B в агро». А родзинкою заходу стала презентація бенчмаркінгу по персоналу — продукт «Agrohub HR 360 Benchmarking» від компанії «Agrohub». Першими учасниками проєкту стали ключові агрохолдинги країни, а саме: Агропросперіс, Астарта, МХП, Епіцентр, Continental Farmers Group, Kernel.
— За останні 9 років дохід від експорту продукції АПК зріс на 123% (12,2 млрд доларів). Це краще зростання серед всіх інших видів товарів нашої країни. Тут і зростання світових цін, й інвестиції, а також високий рівень конкуренції. Додатково ми бачимо, що зараз відкривається ринок землі й це однозначно позитивно вплине на розвиток галузі. Що це означає для HR? Першочергово, потрібно залучати кращих людей у компанії, розширяти програми компенсації пільг для співробітників та утримувати кращих. І аналітика Agrohub HR 360 Benchmarking яскравий приклад, — говорить голова HR PRO Association Катерина Ковалевська.
Дійсно, всі представники компаній та учасники проєкту відзначили високий рівень даного дослідження, якість аналізу та запит ринку на аналітику таких даних.
— Agrohub HR 360 Benchmarking — це інструмент для прийняття правильних рішень для агропідприємств з питань персоналу, — говорить засновниця «Agrohub» Юлія Порошенко.
Agrohub HR 360 Benchmarking визначає:
- Який оклад і загальний дохід за різними категоріями на ринку праці;
- Які метрики та KPI найкраще сьогодні показують цілі бізнесу і визначають бонуси для кожної спеціальності;
- Які пільги й надбавки — галузевий стандарт, а які хочуть співробітники;
- Скільки треба найняти людей в компанію, щоб був оптимальний баланс навантаження та ефективності;
- Як змінити організаційну структуру компанії, щоб підвищити її ефективність.
Загальні тренди ринку 2021 VS 2020
Агрономічна служба
- Зменшення частки управлінців середньої ланки.
- Зменшення «штату» головного агронома в Головному офісі.
Перехід від вузької спеціалізації агрономів (агроном з захисту рослин, з насінництва) до більшої універсальності.
Інженерна служба
- Лізинг та аутсорсинг техніки та зменшення навантаження на власну службу.
- Аутсорсинг робітничих спеціальностей або відрядна форма їх працевлаштування.
- Створення великих централізованих Сервісних центрів.
- Передача функції виконання дрібних ремонтів до трактористів/механізаторів.
- Відсутність кваліфікованих «розрядів» для робітничих спеціальностей.
Земельна служба
- Злиття земельної служби із соціальною на всіх рівнях організаційної структури.
- Суттєве скорочення кількості менеджерів села.
- Збільшення кількості фахівців з обліку земельних ресурсів та роботи з електронними базами даних.
Перехід від позиції «фахівець з оформлення спадщини» до більшої універсальності.
Отож, знаючи ці дані керівники підприємств можуть найбільш точним способом впливати на результат.
— Зауважу, дані — це нова валюта. І саме на даних HR будуть базувати свою роботу у майбутньому, — впевнена Юлія Порошенко. — Щодо трендів HR 2021 можу сказати, що через пандемію відбувалась зміна парадигми: стало більше віддаленої фул-тайм роботи, і вже дійсно зрозуміло, що в офіси у звичному для нас форматі ми не повернемось. Відбувається значне залучення технологій. І, що важливо, компанії інвестують у ментальне здоров’я співробітників та підтримують його.
AGROHUB HR 360 BENCHMARKING: думки експертів галузі
— Ми бачимо, що зменшується кількість лінійних керівників і це ще раз підтверджує підхід до лідерства, який був зароджений в IT-напрямку і зараз він переходить в агро. Агро індустрія йде в ногу з будь-яким іншим напрямком, — говорить директор з управління персоналом напряму «Агро» МХП Наталія Романенко. — Відзначимо, що роль земельної служби буде змінюватись. Водночас буде зростати значущість середньої ланки керівників.
— Дане дослідження показало для нас декілька інсайтів, якщо це можна так назвати. Перше, ми побачили, що у нас у компанії є ті ролі, яких немає ніде. Саме тому ми бачимо у себе резерви. Друге, всі рухаються у напряму компенсаційних пакетів для персоналу, а не тільки зарплат та бонусів. Також ми побачили, що не скрізь є прив’язка в залежності від рівня оплати до кваліфікаційного рівня посади. У нас, приміром, рівень бонусів залежить від рівня позиції у компанії, оскільки агроном не має такого впливу, як скажімо, керівник компанії, — говорить керівник департаменту персоналу «KERNEL» Наталія Кульчицька.
— Ми побачили, що ту роботу, яку ми розпочали у 2015 році по оптимізації штату була підхоплена ринком. Це уже тренд сьогодні. І ми маємо відмінну систему винагород. Ми платимо за результат! Відповідно, ми вважаємо, що потрібно зацікавлювати персонал і ми багато років над цим працювали, над формуванням підприємницького мислення. Ми вирощуємо не тільки зерно… Нам здається, що ринок надалі буде рухатись саме в цю сторону — збільшувати змінну частину/бонусну і скорочувати фіксовану, — говорить директор з управління персоналом компанії «Agroprosperis» Людмила Горова.
HR ТРЕНДИ В АГРО: пільги та компенсаційний пакет
— Пільги, які були історично змінюються. Оренда авто, квартира, харчування — це стало вже як забезпечення робочого місця, і що важливо — ми відзначаємо їх якість. А саме: який автомобіль, яке житло, яке харчування. Плюс додаються нові пільги. У цьому році, приміром, ми впроваджуємо медичну страховку для усієї компанії, включаючи й робочий персонал. Ми сподіваємось, що це забезпечить прив’язку до компанії й сімей. Також ми запустили пілотний проєкт для забезпечення спецодягом, а також додатково забезпечуємо його прання та прасування, аби наші люди не витрачали на це час і були завжди охайні, — відзначає Наталія Кульчицька, «KERNEL».
— Ми побачили зміни у частині пільг. У нас було дослідження і відповіді людей нас дійсно здивували. Наприклад, можу сказати, що працівники відзначають, що їх годують, возять. Вони відзначають якість послуг. Приміром, ремонт гуртожитків, душових… Ми зрозуміли, що для людей це важливо, — говорить Людмила Горова, «Agroprosperis». — Також є нові запити у персоналу на високих посадах. Приміром, є керівники, які говорять, що мені не важливо, яку зарплату ви мені платите… Їм важливо, які пільги ми йому надаємо. А саме: важливо, якої марки в нього буде авто, чи будуть поїздки за кордон та ін. Якщо ж говорить про покоління Z, ці люди взагалі інші. У них інші цінності й вони на цю частину дуже дивляться. Вони хочуть зрозуміти, що крім зарплати компанія буде надавати.
— Ми спостерігаємо тренд переходу від кількісних показників до якісних. Багато працівників прагнуть індивідуального підходу і вибору — це буде один із трендів, який буде супроводжувати 2021-2022 роки. Індивідуальний підхід до кожного працівника, — говорить Наталія Романенко. Ще один тренд — це пільги, пов’язані з відновленням енергії. Якщо взяти цей рік, то подивіться, яка спека, стреси… Звичайно, їм надалі захочеться відновити витрачену енергію на вирішення виробничих витрат. Це може бути якісний відпочинок, лікування, враження і т.д.
Ринок HR в АГРО: QUO VADIS
— Ми вже почали рухатись у напрямку даних — рішення щодо людей повинні прийматися на основі даних. Ми вже вміємо оцифровувати дуже багато і повинні поглиблюватися. Для цього є кілька причин: зростання конкуренції за фахівців та таланти. Другий момент, це бізнес показники. Сьогодні не надто зрозуміло, як будуть змінюватися ціни на ринку… А якщо ти не керуєш собівартістю — ти не керуєш агробізнесом, — говорить Наталія Кульчицька, «KERNEL».
— Ми будемо рухатися у бік ефективності використання робочих місць. Ми плануємо відходити від великої кількості середнього менеджменту. Так, ми зараз не говоримо про «бірюзу», як це модно, але ми йдемо у цьому напрямку. Що ж до оптимізації, ми ставимо для себе завдання — діджиталізувати процеси, які не несуть доданої вартості. Перші кроки у цьому напряму вже є. Ми прибираємо людський фактор і переходимо до машинного фактора, — говорить Руслан Звоненко, МХП «Агро».
— До кінця року ми стикнемось ще з новим викликом, пов’язаним з новим законом про перевезення, а саме: заборона перевантаження. А отже, машин буде більше, прийомки на елеваторах і перевезення «поле-елеватор» буде утруднене кількістю таких машин. Це підвищена робота лабораторій. Це зміна оплати праці і буде залучення додаткових моментів автоматизації цих механізмів, — відзначила Наталія Романенко, МХП «Агро».
— Ми зараз дивимося на інші системи управління. Ми розвиваємо проєкт «Agroprosperis-франшиза», оскільки віримо, що майбутнє не за холдингами, а за фермерами, — Людмила Горова «Agroprosperis».
Підготувала Ірина ПРОХОРЧУК
Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram