У вересні Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України було внесено проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (реєстр. № 7000), у якому передбачено 6,3 млрд грн на держпідтримку АПК. Занепокоєння аграріїв викликає запропоноване у законопроекті зменшення вдвічі, порівняно з 2017 роком, видатків на виплату бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції. Про це йшлося під час круглого столу «Як зробити держпідтримку АПК у 2018 році максимально ефективною».

Читайте: АгроБюджет-2018: реальна чи декларативна підтримка

На думку представників аграрних асоціацій, передбачене законопроектом скорочення обсягів бюджетної дотації з 4 млрд грн (у 2017 році) до 2 млрд грн (у 2018 році), є абсолютно невиправданим. Виплата вказаної дотації, покликана пом’якшити скасування спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства. Ця програма направлена на підтримку галузей сільського господарства, орієнтованих на внутрішній ринок. Представники аграрних асоціацій вважають, що на відміну від інших видів державної підтримки сільського господарства, виплата бюджетної дотації  відбувається в автоматичному режимі, а не шляхом «ручного» розподілу бюджетних ресурсів, мінімізуючи таким чином корупційні фактори.

Недоцільним на їхню думку є збільшення з 500 млн грн до 945 млн грн коштів для часткової компенсації вартості сільськогосподарської техніки та обладнання вітчизняного виробництва. Адже, за оцінками експертів у поточному році використання зазначених коштів не перевищуватиме 250 млн грн, тобто 50% загальної суми. При цьому згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 р. № 147 на 2017 рік встановлено показники ступеня локалізації сільськогосподарської техніки (що є умовою для отримання часткової компенсації її вартості) у розмірі 35%, а у 2018 році зазначений показник сягатиме 45%, що, на нашу думку, певним чином звузить місткість ринку вітчизняної сільськогосподарської техніки, а тому є вкрай нелогічним збільшення бюджетних витрат за вказаним напрямком. На сьогодні показник продажу сільськогосподарської техніки вітчизняного виробництва становить близько 1,5 млрд грн. За такої ситуації для виплати суми у 945 млн грн на часткову компенсацію вартості сільськогосподарської техніки, розмір якої становить 20%, і навіть за умови її збільшення до 30%, показник загальної вартості випущеної та реалізованої техніки має збільшитись у 2,5 рази, що є абсолютно неможливим.                                                               

Невиправданим вважають обсяг коштів, передбачених на видатки за бюджетною програмою «Державна підтримка галузі тваринництва» на 2018 рік, якою передбачається  направити на часткове відшкодування вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів та доїльних залів 1,6 млрд грн. При цьому за даними Асоціації виробників молока України та Асоціації «Свинарі України» загальний об’єм необхідного фінансування під зазначені цілі становить до 400 млн грн.                                                                        

Таким чином, аграрними асоціаціями пропонується закріпити обсяг видатків за бюджетною програмою «Державна підтримка галузі тваринництва» у сумі 700 млн грн, (300 млн грн на компенсацію племінних закупівель та 400 млн грн на будівництво та реконструкцію тваринницьких ферм), збільшивши при цьому видатки за бюджетною програмою «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» хоча б до рівня 2017 року — 4 млрд грн.                                                                                                                                     

Аграрні асоціації також внесли пропозиції уточнити та конкретизувати у програмі розвитку фермерських господарств надання фінансової підтримки с.-г. кооперативам, виділення коштів на страхування урожаю с.-г. культур і багаторічних насаджень фермерських господарств.