Що важливо знати для успішного продажу ягід на світовому ринку? На чому зосередити свою увагу, якщо ви націлились на експорт?  Вибір стратегічного направлення. Фактори росту світового ринку. Логістика. Тренди у сфері здорового харчування. Не пропустіть найсвіжішу інформацію від аналітиків компанії УкрАгроКонсалт.  

Cвітовий ринок ягід. Загальні тренди

Виробництво: Прогноз на 2020 рік 15,4 млн тонн

Експорт: Прогноз на 2020 рік 2,1 млн тонн

Споживання ягід в країнах ЄС зростає надзвичайно швидко до 8% щорічно і має всі шанси мати успіх, як у США, де роздрібні продажі м’яких ягід сягають близько 5,6 млрд доларів США. До речі, споживання малини, лохини та ожини в ЄС зростає в 3-4 рази швидше, ніж суниці садової.

Найкращі перспективи зберігає лохина: ягоди високої якості можуть бути доступні цілорічно, логістично менш уразлива, ніж інші м’які ягоди.

У якості продукту, що набирає оберти споживання, ягоди сприяють придбанню широкого асортименту додаткових товарів, таких як йогурти та десерти.

Збільшення попиту на нові смаки, особливо на здорові ягідні снеки, як свіжі так і продукцію з них.

Розвиток онлайн торгівлі, що є прямою загрозою для традиційного ритейлу і вимагає оптимізації логістичних процесів.

Фактори впливу на розвиток світового ринку ягід

  • Попит на різноманітність упаковки.
  • Різні потреби в залежності від ринку.
  • Різниця смакових переваг кінцевого споживача. Як відзначають експерти, для півночі користуються більшим попитом кисліші смаки, для півдня більш солодші.
  • Розвиток селекції та сортове різноманіття.

Україна на світовому ринку ягід

Обсяги експорту становлять близько 14-16% внутрішнього виробництва. Зокрема, експорт свіжої ягоди 4,1 тис. тонн (8,1 млн доларів США); замороженої ягоди 45,4 тис. тонн (75,2 млн доларів США). Як бачимо, зберігається домінування експорту замороженої продукції, включаючи дикороси.
Основний напрямок ринку збуту свіжої ягоди Білорусь. Основним напрямом збуту залишаються країни ЄС. Зростання поставок у Китай, Канаду та ін.

Лохина
У структурі світового виробництва займає 12,7%.Виробництво буде зростати. У 2020 році прогнозується збільшення до 2 млн тон. А експорт складе у 2020 році 0,6 млн тон. При тому, що у 2017 році ці показники склали: 1,7 млн тон (виробництво) та 0,5 млн тон (експорт).

Суниця
У структурі світового виробництва  72,4%. При цьому виробництво буде зростати та вже у 2020 році становитиме 11,3 млн тонн. А експорт 1,1 млн тонн. Для порівняння: у 2017 році ці показники були  9,7 млн тонн (виробництво) та 1 млн тонн (експорт).

Малина та ожина
У структурі світового виробництва  9,7%. Виробництво до 2020 року збільшиться до 1,4 млн тонн. Експорт – 0,4 млн тонн. Для порівняння у 2017 році ці показники склали: 1,3 млн тонн (виробництво) та 0,3 млн тонн (експорт).

Вимоги до ягід: важливо знати

Виробники:

  • Легко вирощувати та збирати.
  • Висока врожайність.
  • Стійкість до хвороб та шкідників.
  • Стійкість до погодно-кліматичних змін.
  • Привабливий зовнішній вигляд.
  • Збереження придатності при механічному збиранню.

Торгівля:

  • Хороша лежкість.
  • Транспортабельність.
  • Ринкова приваблива (ціна, товарність, безпечність, широкий асортимент, подовжений сезон та ін.).

Споживач:

  • Безпечність.
  • Корисність.
  • Привабливий зовнішній вигляд.
  • Високі смакові якості.
  • Збереження смакових якостей та кольору при термічній та кріо-обробці.

Фактори росту світового ринку ягід (зростаючі тренди)

Вегетаріанство. Ритейл мережі запускають свої лінійки private label для вегетаріанців. За 5 років кількість товарів для вегетаріанців зросли в 3 рази.

Органіка. Ринок органіки з 2000 став індустрією. Виріс більш, ніж 90 млрд доларів США. Має власну розвинену інфраструктуру та окремі ритейл мережі.

Здоров’я та фітнес. Фреші, смузі, низькокалорійні продукти, фітнес тематика, це те, що підхоплюють найбільші бренди.

Відмова від цукру. Використання цукру безпосередньо пов’язують із зайвою вагою і погіршенням здоров’я. Більше 60% продуктів в Європі з ягід уникають використання цукру.

Тренди в сфері здорового харчування

Інтуїтивне харчування: Не дієтолог визначає як харчуватись, а власний організм.

Тести на чутливість до продуктів: Чутливість до певних продуктів і алергічні реакції зараз беруть під контроль, а не заліковують препаратами.

Заспокійливі коктейлі перед сном: нові тоніки на рослинній основі багатій вітаміном С та антиоксидантами, які допомагають споживачам міцніше спати (суниця, смородина, лимонник китайський, обліпиха та ін.).

Питні оцти: Нові напої зі вмістом оцту. Це сквашений продукт з яблучного оцту з фруктами і цукром або альтернативним підсолоджувачем. Такий напій має детоксикуючий ефект.

Органічна (і смачна) функціональна їжа: Зростає попит на функціональну їжу: починаючи з соку холодного віджиму до адаптогенних рослин, що стимулюють імунітет (лимонник китайський, обліпиха, ягоди годжи та ін.).

Здорове харчування не повинно бути марудним: В моду нині входять продукти, в котрих поєднується користь та зручна упаковка споживання.

Знезараження продуктів: Додавання в їжу продуктів рослинного походження (у тому числі ягід журавлини, смородини, малини та ін.), які мають знезаражувальну дію.

Основні тенденції світового ринку ягід

  • Купівля товару з доданою вартістю підвищує рівень задоволеності.
  • Пропозиція продукту кращої якості збільшує його споживання.
  • Незмінно висока якість пропонованого продукту підвищує довіру до постачальника і зміцнює надійність зв’язків.
  • Пропозиція товару в зручній привабливій упаковці збільшує продажі.

Що важливо врахувати для успішного продажу

Ринок: робити смачний продукт під потреби цільової аудиторії (фітнес, органік, здоров’я).

Упаковка: відмова від скла, в форматі еаt&go.

Рецепт: бути в концепції ринку, відмова ід цукру та акцент на корисні властивості ягід.

Ціна: бути в рину, аудиторія платить за цінність, цінність формується рецептом і зручною упаковкою.

Сезонність: подовження сезону продажу за рахунок різноманітності сортів та культур, вихід на інші ринки в період їхнього місцевого міжсезоння.

Питання логістики ягід

Авіа доставка. Перспективи і загрози

  • Мінімізація часу доставки від поля до кінцевого споживача.
  • Зниження вартості вантажних авіаперевезень.
  • Мінімізація цінової різниці впродовж року.
  • В США та ЄС соціально та екологічно відповідальне споживання стає дуже потужним трендом.
  • Товари, доставлені авіатранспортом в очах таких споживачів є менш цінними, а то й зовсім відмовляються від їх придбання, так як він один з головних забруднювачів навколишнього середовища.

Коли вигідно і як?

  • Якщо гуртова ціна товару вище 5-6 доларів США за кг на якомусь певному ринку збуту, тобто роздрібна не нижче 10 доларів США.
  • За даними FAO всі витрати по доставці з України, не рахуючи первинної упаковки, оцінюються від 1,5 до 2,5 доларів США за кг на Близький Схід і на 50% дорожче в США.
  • Довантажити на один рейс можна до 7 тонн, але краще орієнтуватися на поставки 3-5 тонн на рейс.
  • Орієнтація на прямі рейси для зниження ймовірності псування товару.

Шляхи розвитку експортного потенціалу українських ягід

  • Розвиток кооперації виробництва та переробки ягідної продукції для оптимізації формування товарних партій та логістичних процесів.
  • Сертифікація виробництва щодо безпечності та простежуваності за міжнародними стандартами.
  • Ретельне вивчення потреб та споживчих уподобань на потенційних ринках збуту та специфіки ведення бізнесу на них.
  • Ефективне використання географічного положення для міжнародної логістики.
  • Планування та оптимізація збуту з врахуванням сезонності виробництва та поставок на ринок аналогічної продукції з інших регіонів.
  • Активний розвиток виробництва продукції з високою доданою вартістю, що відповідає світовим трендам споживання.
  • Подальший розвиток органічного ягідництва.
  • Побудова партнерських довготривалих стосунків із імпортерами та дистриб’юторами з метою оптимізації системи продажу.

Підготувала Ірина Прохорчук

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram