Комітет Верховної ради України з питань аграрної політики та земельних відносин презентував проект закону «Про обіг земель». Наразі триває обговорення документу, який грунтується на таких засадах:

1. Іноземці та іноземні компанії не зможуть скористатися правом володіння землею. Автори пропонують залишити право купівлі землі тільки за громадянами України до 2024 року. Крім того, до повноцінного запуску ринку землі діятиме перехідний період.

2. До 2021 року пропонується дозволити купувати державну і комунальну землю громадянам України та фермерським господарствам для створення або розширення сімейного фермерського господарства без статусу юридичної особи до 20 га, із статусом юридичної особи до 200 га.

NB: Громадянин України може бути засновником або членом тільки одного фермерського господарства.

3. Після 2024 року право купувати землю пропонується дати українським аграрним компаніям, які останні три роки є сільськогосподарськими виробниками, доходи яких від реалізації вирощеної ними продукції за останні три роки становлять понад 75%.

4. Внести обмеження на придбання земель фізичними і юридичними особами. Фізична особа, яка не займалася сільським господарством, зможе придбати до 200 га землі. Якщо фізична особа було фермером п’ять років, йому дозволять купити до 500 га, якщо десять років 2 тис га.

NB: Ці розміри ділянок можуть бути збільшені в разі їх спадкування за законом.

5. Українські компанії зможуть сконцентрувати 30% аграрних земель району, 15% земель області, 0,5% земель України. За рішенням обласної ради, розмір ділянок на території області може бути зменшений.

6. У проекті закону визначено, що контролювати концентрацію земель буде орган, який веде державний земельний кадастр (Держгеокадастр). Крім того, він буде спостерігати за станом земельних відносин.

7. Автори проекту вважають, що ціна на землю повинна дорівнювати експертній грошовій оцінці, встановленій на час продажу ділянки, крім виставлених на земельні торги. Ціна не може бути нижче за нормативно-грошову оцінку.

8. Першими купувати землю матимуть право члени сім’ї власника ділянки, його орендарі, власники і користувачі суміжних ділянок, місцеві фермерські господарства.

9. Власники будуть мати право продавати землю через електронні аукціони. Державну та комунальну землю пропонується реалізовувати тільки через електронні аукціони.

10. Проект закону також передбачає умови обміну сільськогосподарськими земельними ділянками та умови зміни цільового призначення таких ділянок.

Експерти також виділили у Перехідних положеннях низку ризиків.

Перший — значне обмеження прав компаній. Перехідні положення пропонують продовжити мораторій до 2024 року для більшості аграрних виробників.

Другий — значні обмеження для продажу державних та комунальних земель, тоді як саме ці землі є джерелом найбільшої корупції.

Третій — відсутність передумов для пожвавлення банківського фінансування агросектору. Це означає, що фермери не зможуть залучати кредити для купівлі землі та розвитку бізнесу, а землю купуватимуть лише заможні фізичні особи.

Четвертий — створення передумов для нових видів обходу запропонованих у законопроекті обмежень. Оскільки право на придбання землі на початковому етапі матимуть лише фермерські господарства, учасники ринку, які не матимуть такого права, почнуть створювати фіктивні фермерські господарства.

П’ятий — оскільки перехідні положення пропонують обмежити платоспроможний попит з боку сільгоспвиробників, від такого обмеження програють, перш за все, селяни — власники землі, бо обмеження конкуренції призведе до зменшення цін на землю і доходів від продажу нинішніми власниками.

За матеріаламиЕкономічної правди

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram