У Всеукраїнській аграрній раді вважають, що до прийнятого у першому читанні законопроєкту №5600 потрібно внести ряд змін. Відповідні поправки експерти заснованого ВАР аналітичного центру “Розумна Країна” розробили разом з групою нардепів.

Аграрії вважають окремі положення проєкту Закону “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень” відверто дискримінаційними і такими, що несуть великі корупційні ризики.

Розмір мінімального податкового зобов’язання (МПЗ)

Фахівці ВАР зазначили, що прописані у проєкті 5% МПЗ від від нормативно-грошової оцінки (НГО) землі збільшують податкове навантаження на легальних працівників.

Середній рівень податкового навантаження у легально працюючих підприємств без урахування ПДВ та ЄСВ становить 1246 гривень це 4.5% НГО. Коли ж йдеться про низькородючі землі з високою НГО, то податкове навантаження сумлінних платників податків становить 3% НГО. Відповідно, мінімальне податкове зобов’язання не може бути вищим чи на рівні з середнім податковим навантаженням, зазначили у ВАР.

ВАР пропонує встановити МПЗ на рівні до 3,5% НГО.

Спосіб обрахування нормативно-грошової оцінки землі

Друга пропозиція стосується методики обрахування НГО землі. Експерти вважають, що у деяких регіонах НГО є безпідставно завищеною. Через це агровиробники переплачують мінімальне податкове зобов’язання.

Пропонують встановити для розрахунку МПЗ максимальну суму нормативно-грошової оцінки землі —‌ 28 тис. грн, що є середнім значенням НГО по Україні.

Таке обмеження діятиме, до набрання чинності нової Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка буде враховувати актуальну ступінь зволоження ґрунту на відміну від діючої методики, зазначили у ВАР.

Окремий для кожної компанії розрахунок МПЗ

Третя проблема законопроєкту, на думку аграріїв те, що МПЗ розраховується окремо для кожної компанії. Вважають, що це призводитиме до переплати податку легальними агровиробниками.

Поширеною є практика, коли штат співробітників оформлений на головну компанію, в той час як у дочірніх підприємствах вони фактично “відсутні”. Це призводитиме до донарахувань мінімального податку на дочірні компанії, хоча загальна сума сплачених податків буде перевищувати МПЗ, кажуть ініціатори змін до законопроєкту.

Пропозиція ВАР: за бажанням, платник податків може розраховувати мінімальне податкове зобов’язання для групи пов’язаних юридичних осіб сукупно, а не для кожної компанії окремо.

Манпуляції зі сплати МПЗ з державних та комунальних земель

Законопроєкт 5600 встановлює, що до МПЗ зараховується весь розмір орендної плати за державні та комунальні землі. Водночас, орендарі приватних земель зараховуватимуть до МПЗ лише 19.5% вартості оренди сплачені з орендної плати податки. У ВАР вважають, що у такому разі можлива маніпуляція, при якій орендарі державних і комунальних земель за рахунок зарахування орендної плати перекриватимуть МПЗ з приватних земель.

Пропонують встановити, що при розрахунку суми сплачених податків, для порівняння з МПЗ, до суми сплачених податків зараховується лише сума сплаченого земельного податку, але не орендна плата за землю. А також  зменшити МПЗ на 50% для всіх сільгосп земель, які не належать фізичним особам.

Сплата МПЗ до різних бюджетів

Експерти ВАР несправедливим вважать норму законопроєкту про те, що 100% МПЗ від платників єдиного податку спрямовуються у місцевий бюджет. В той час, як 90% МПЗ від платників податку на прибуток ідуть у держбюджет.

У правках пропонують, щоб платники податку на прибуток доплачували МПЗ у вигляді земельного податку, який повністю спрямовується у місцевий бюджет, як і єдиний податок четвертої групи.

МПЗ для фізичних осіб

Згідно з проєктом 5600, фізичні особи, які мають у власності до 0,5 га сільськогосподарської землі, звільнені від сплати МПЗ. Проте норма прописана таким чином, що якщо фізична особа має у користуванні сукупно 0,51 гектари то вона вже зобов’язана розраховувати МПЗ на всю площу земельної ділянки, а не на 0,01 га.

Пропозиція ВАР — для всіх фізичних осіб зменшувати МПЗ на 0,5 га.

Адміністрування податків і зборів

Ряд зауважень та поправок до законопроєкту Всеукраїнська аграрна рада має і у частині адміністрування податків і зборів. Пропонують, зокрема, виключити норму, яка обмежує відшкодування ПДВ для виробників/переробників, в яких витрати на переробку складають менше 8% від продажної ціни.

Також пропонують надати можливість органам ДПС брати нерухоме майно та засоби виробництва у податкову заставу лише після рішення суду. Зазначимо, що у прийнятому законопроєкті ДПС має дуже широкі повноваження, зокрема, право брати у податкову заставу без рішення суду рухоме та нерухоме майно платника податку, в тому числі вироблену продукцію, наприклад, молоко.

—‌ Пропонуємо також виключити правку, якою розширюються повноваження ДПС на надсилання запитів платникам податків. Наразі підставою для написання такого запиту є факти, які свідчать про правопорушення. А в редакції законопроєкту 5600 пропонується слово “свідчить” замінити на “можуть свідчити”. Таке формулювання дає можливість надсилати запити до підприємств з будь-якого приводу, —‌ зазначили у ВАР.

Корупціогенною і такою, що порушує права громадян вважають норму, яка надає повноваження органам місцевого самоврядування без будь-яких доказів, більшістю голосів місцевих депутатів визначати особу винною у самостійному захопленні земельної ділянки. На підставі цього податкові органи будуть зобов’язані нараховувати такій особі податок на землю. ВАР пропонує виключити цю норму із законопроєкту.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram