Питання земельної реформи визрівало в Україні з часу відновлення Незалежності. За 30 років воно вже перезріло і потребує активних дій і проактивних заходів від усіх зацікавлених сторін. Безперечно, зняття мораторію на продаж сільськогосподарських земель — це епіцентр земельних змін, але сам по собі, так званий, “Закон про землю” не дає змоги ринку землі працювати на повну потужність. Для повноцінної земельної реформи потрібна низка додаткових законів, підзаконних актів, постанов та ухвал щодо різних аспектів функціонування ринку.

Частина таких нормативно правових актів вже прийнята, частина на етапі обговорення і схвалення, ще частину розробляють. Презентуючи “Дорожню карту земельної реформи України” в Укрінформі, Глава Міністерства аграрної політики та продовольства України Роман Лещенко розповів про пріоритетні закони, які сприятимуть якісному функціонуванню земельного ринку, зазначивши, що загальна філософія земельного питання базується на трьох китах: дерегуляція, децентралізація і максимальна діджиталізація. Ми резюмували для вас доповідь Міністра, акцентувавши на ключових документах, ознайомитись з якими й слідкувати за розвитком яких варто усім, кого стосується земельна тема.

Прийняті Закони

  1. Основний на сьогодні “Закон про землю” №552-ІХ, який набере чинності 1 липня 2021 року.
  2. №985-ІХ регулює питання державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки.
  3. №340-ІХ щодо протидії рейдерству
  4. №554-ІХ Про національну інфраструктуру геопросторових даних.
  5. №2498-VIII стосується колективної власності на землю та удосконалення землекористування.
  6. №711-ІХ регулює планування використання земель.

Законопроєкти на розгляді Верховної Ради

Роман Лещенко розповів, що на розгляді українського Парламенту перебуває ще ряд законів, прийняття яких важливе для запуску земельного ринку. Серед таких, як ключовий у дерегуляції земельних відносин, Міністр виділив Законопроєкт №2194, який передбачає спрощення та децентралізацію земельних процедур. Зокрема, йдеться про перехід державних земель у повноцінне розпорядження громад; скасування ряду дозволів, експертиз та погоджень (наприклад, дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо зміни цільового призначення ділянок приватної власності, державної експертизи землевпорядної документації, попереднього погодження матеріалів місця розташування об’єкта та інших); уніфікацію вимог до змісту текстової та графічної частини документації із землеустрою; розширення ролі саморегулівних організацій у питаннях професійної підготовки; запровадження обов’язкового страхування відповідальності виконавців робіт для недопущення помилок у документації та скасування законодавчого регулювання вартості робіт із землеустрою.

— Таким чином ми хочемо зменшити кількість документів та спростити доступ до послуг. Все, що створює корупційні можливості і складнощі для бізнесу має відійти у минуле. Законопроєкт №2194 зараз у пріоритеті, у лютому плануємо ухвалити його у Верховній Раді, — зазначив Міністр.

До першочергових Роман Лещенко відносить і Законопроєкт №2195, зазначивши, що його прийняття також планують найближчим часом. Законопроєкт має забезпечити прозорість земельних торгів через створення для них електронних майданчиків.

— Для нас законопроєкт про електронні аукціони – це основна складова прориву з точки зору доступності, відкритості і реалізації принципу діджиталізації в системі земельних правовідносин, — сказав Роман Лещенко.

Ще один важливий законодавчий акт на розгляді Верховної Ради Про фонд часткового гарантування кредитів у сільському господарстві (№3205-2). Він повинен збільшити можливості доступу нових фермерських господарств до гнучкого фінансування. За словами Лещенка, проєкт зараз у фазі активних дискусій, доопрацювань та обговорень з експертним середовищем.

Зазначимо, що український Парламент також розглядає проєкт №3012-2 щодо забезпечення права працівників державних сільгосппідприємств на земельний пай. За розвитком подій навколо нього також варто слідкувати.

Законопроєкти в розробці

На сьогодні три ключові законопроєкти з пакету земельної реформи у розробці:

  • Щодо трансформації інституту постійного користування землею.
  • Про об’єднання водокористувачів (для розвитку системи меліорації)
  • Щодо консолідації земель.

Наталія Гірба

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram