Минулого року річкова логістика України зазнала низки змін і трансформацій. Співорганізатор “Річкового Форуму 2022: вантажі, перевізники, термінали” Андрій Муравський окреслив найголовніші з них. Про це повідомила “Агрологістика“.

Перш за все експерт виділив рейдову перевалку. Минулоріч зерно почали частіше доставляти баржами з морських терміналів на рейд на короткому плечі. Також значно зменшилася кількість експорту зернових вантажів партіями 3-5 тисяч тонн з річкових портів Дніпра.

За словами комерційного директора ARGO SHIPPING GROUP Олександра Нікуліна, це пов’язано з експортом цих вантажів з портів Великої Одеси, Миколаєва, а також зі значним розвитком рейдової перевалки на Банці Трутаєва, на рейді порту Херсон та інших місцях.

Раніше був більший попит на партії зерна, якими можна було б довантажити судно. Зокрема, таку партію можна купити на річковому терміналі і доставити на рейд. Нині ж морські термінали пропонують комплексні послуги, забезпечуючи доставку додаткового вантажу практично за ту ж ціну, розповів співзасновник холдингу “АгроВіста” Юрій Скічко.

Другим трендом у сфері річкової логістики Андрій Муравський виділив зміну сезонності попиту на перевалку зернових. Мова про те, що після стрімкого падіння перевезення зернових у 2020 році, минулоріч відбулося невелике зростання на 2,4%. Хоча, за словами експерта, очікувалося стрімкіше зростання, адже 2021-й приніс рекордний урожай.

Втім, по-перше, учасники ринку стверджують, що фермери притримують частину врожаю на весну. По-друге, на показники календарного року негативно вплинуло перше півріччя, коли Дніпром перевезли лише 1,1 млн тонн зернових, зазначив Андрій Муравський.

Третьою тендендією минулого року у річкових перевезеннях стало нарощення потужностей зі зберігання зернових. Так, минулого року на терміналі “Акварель” збудували зерновий комплекс — напільний склад на 17 тис. тонн продуктивністю 375 тонн на годину. У грудні, коли комплекс був добудований, на ньому завантажили перше судно.

Також ПрАТ “Укррічфлот” модернізував наявні потужності для перевалки і зберігання зерна та шроту. У Дніпрі компанія додатково ввела в експлуатацію два критих склади по 3000 тонн одночасного зберігання.

Збільшення барже-буксирних складів минулоріч стало четвертою зміної у сфері річкової логістики України. У 2021 р. перевізникам дозволили шлюзувати більші барже-буксирні склади. 17 вересня, відповідно до офіційного повідомлення, через Каховський шлюз Дніпровського каскаду вперше пройшло відразу дві баржі у супроводі буксиру. Караван довжиною 235 м і 17 м завширшки увійшов до шлюзової камери, довжина якої 260 м, а ширина — 18 м.

NB: Це дає змогу додатково робити до десяти рейсів щорічно та перевозити до 100 тисяч тонн вантажів одним баржо-буксирним складом. І заощаджує судновласникам і час, і паливо.

“НІБУЛОН”, зокрема, почав відправляти по річці Південний Буг більші каравани. Якщо раніше один буксир штовхав одну чи дві баржі, то тепер — відразу чотири. Баржі з Нової Одеси та Вознесенська на зовнішній рейд Миколаївського морського порту також супроводжує один портовий буксир. Таким чином транспортують понад 9 тис. тонн вантажів замість 4 тис. тон.

П’ятим трендом експерт назвав стрімкий ривок перевезень будматеріалів (+63%). У 2021 році річкові перевізники поставили на Дніпрі черговий рекорд — 14,4 млн тонн вантажів. Втім, в основному цього вдалося досягнути завдяки будівельним матеріалам, яких по річці перевезли аж 9,5 млн тон, що на 62,8% більше, ніж у 2020 році.

Інші вантажі таку динаміку не продемонстрували. Зокрема, транспортування зернових вантажів збільшилося лише на 2,4%.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram