На сьогодні видається, що електротехніка ніколи не замінить традиційну на полях. Поки що ведуться високотехнологічні роботи з використання альтернативного пального, зокрема біогазу, у “звичайних” двигунах внутрішнього згоряння.

NB: Сьогодні безумовно ми ввійшли в еру альтернативної енергетики. Станції з виробництва біогазу з кожним роком все більше набирають популярності. Зокрема, тільки в Німеччині їх нараховуємо майже 10 000. Ці установки не тільки обігрівають ферми, але й виробляють електроенергію як для власних потреб, так і для продажу. Джерела біогазу, що виробляють такі установки, можна поновлювати, тому інтерес до них не зменшується.

Перший екологічний трактор у світі

Піонером впровадження біогазу для виробництва сільськогосподарських тракторів є компанія New Holland. Трактор New Holland T6 Methane Power на біогазі вже цієї осені буде доступний європейським фермерам.

NB: До слова, компанія New Holland Agriculture представила перший у світі серійний трактор Т6 з двигуном, який використовує метан як пальне, на виставці Agritechnica. Йому тоді ж присвоїли звання «Екологічний трактор 2020 року». 

Концепт метанового трактора New Holland T6 Methane Power

Саме New Holland серед технічних компаній однією з перших розробила концепцію енергонезалежного сільського господарства. У цій стратегії трактор T6 Methane Power замикає цикл безвідхідної економіки за схемою «поле енергогенерація поле», тобто виробничий цикл із мінімальними викидами CO2.

Трактор New Holland T6 Methane Power вже незабаром буде доступний європейським фермерам

Тренд на вирощування енергетичних культур зростає, як і використання відходів агровиробництва для отримання біометану. Ті агровиробники, хто практикує такі підходи у своїх господарствах, можуть отриманим біометаном заправляти свої трактори T6 Methane Power. Діяльність таких господарств супроводжується мінімальними викидами CO2. До речі, у м’ясних і молочних господарствах цей цикл можна навіть удосконалити, виробляючи біометан із гною. У такому разі вуглекислий газ вилучається з навколишнього середовища, тобто господарство працює з від’ємним вуглецевим слідом.

Крім того, фермери можуть замкнути цикл безвідходного господарства, використовуючи побічні продукти анаеробного розкладу як органічні добрива на своїх полях.

NB: Характеристики трактора T6 Methane Power, робочою потужністю 180 к.с., відповідають аналогічним тракторам з дизельними двигунами, водночас експлуатаційні витрати скорочуються до 30%.

Таких показників вдалося досягти завдяки унікальній високій екологічності силової установки трактора. Як зазначають у компанії, у реальних польових умовах трактор T6 Methane Power викидає твердих частинок на 99% менше, CO2 на 10% менше, а всього викидів на 80% менше, ніж дизельні аналоги такої ж потужності з найжорсткішими нормами викидів Stage V.

На тракторах New Holland T6 Methane Power встановлено абсолютно новий, спеціально створений компанією FPT Industrial, двигун NEF із робочим об’ємом 6,7 літра. Згадана компанія спеціалізується на виробництві силових установок і трансмісій та є брендом компанії CNH Industrial.

У тракторі T6 Methane Power газові балони розміщено в тому ж місці, де й бак для пального на звичайних тракторах серії T6. До слова, балони під кабіною розмістили так, аби забезпечити можливість використання наявних шин і налаштувань ширини колії. Також трактор оснащено виводами для підключення газу спереду та ззаду, що дає змогу використовувати додаткові балони з газом, встановлювані на причепах або агрегатованому обладнанні.

New Holland TK рішення для невеликих фермерів

T6 Methane Power не єдина машина цього виробника, що працює на метані, оскільки тепер ведуть інтенсивні випробування садового гусеничного трактора New Holland TK 4000.

Садовий гусеничний трактор New Holland TK 4000

Трактор живиться від нового двигуна FPT Hybrid F28. Це чотирициліндровий двигун із двома клапанами на циліндр, із робочим об’ємом 2,8 літра, що генерує максимум 75 к.с. і 330 Нм крутного моменту. Гібридний двигун F28 працює на біометані, але може працювати й на дизелі. Двигун не має систем попередньої обробки вихлопних газів, як-от EGR та SCR, але має триходовий каталітичний нейтралізатор.

Наразі моделі TK, що працюють на біогазі, ретельно випробовують на виноградниках площею 120 гектарів у Фонтанафредді, виробника вина Barolo. Чому саме там? Тому що на виноградниках дуже важливим є процес чистого вирощування, без вихлопних газів. Саме завдяки цьому вина Barolo отримують спеціальні сертифікати з нульовим вуглецевим слідом у своєму виробництві.

Коли український ринок буде готовий до тракторів на біометані?

На сьогодні використання тракторів на альтернативних видах пального в Україні не є питанням найближчих років. Попри беззаперечні переваги використання таких тракторів мінімальні викиди шкідливих речовин в атмосферу, економія пального, автономність тощо, є і суттєві перепони.

Для досягнення максимального ефекту використання цієї технології потрібно, щоб українські фермери інвестували значні кошти в інфраструктуру, а саме в біогазові установки. Також потрібно зважати на те, що зазвичай поля одного господарства розташовані на значній відстані одне від одного і тому господарствам буде необхідно інвестувати в мобільні заправники.

Другий прототип метанового трактора

Треба розуміти, що основним драйвером розробки цього проєкту в Європі є запровадження більш жорстких норм викидів шкідливих речовин двигунами внутрішнього згоряння. На сьогодні там діють норми Stage V (в Україні Stage II). Для дотримання цих норм виробники техніки змушені використовувати складні та недешеві додаткові системи (EGR, SCR, DPF, DOC), які значно зменшують викиди шкідливих речовин в атмосферу.

З подальшим запровадженням ще жорсткіших обмежень, конструктори двигунів уже не зможуть запропонувати прості та надійні рішення, окрім як іти шляхом зменшення об’єму двигунів. Але зменшення об’єму призведе до погіршення характеристик таких двигунів і до зменшення їхнього ресурсу. Тому для Європи одним із виходів було перейти на абсолютно інші види пального, які під час згоряння мають дуже низькі рівні викидів сажі, оксидів азоту та вуглекислого газу.

Беручи до уваги те, що в Україні відносно недавно були внесені зміни до законодавства, норми викидів також почали регламентувати й, починаючи з 2021 року, ми наздоганятимемо Європу в цьому питанні. Через декілька років ми також прийдемо до необхідності використання тракторів на альтернативних видах пального. До того часу New Holland матиме у своєму портфоліо не тільки трактор на 180 к.с., а й інші, більш потужні машини, що зможуть задовольнити потреби як середніх фермерів, так і великих господарств і агрохолдингів, — прокоментували наш запит в українському підрозділі компанії New Holland Agriculture.

Підготувала Валентина КРАВЕЦЬ

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram