Епоха паперових товаротранспортних накладних (ТТН) добігає кінця. Вантажоперевізникам доведеться відмовитися від роботи за готівку, все їх пересування контролюючі органи будуть відслідковувати в режимі онлайн. Дорожня поліція буде зіставляти маршрути затриманих автомобілів з комерційними вантажами з інформацією про маршрути, викладеної в електронній базі даних.

Щоправда, зміни торкнуться не всіх. ТТН не можна буде оформити заднім числом, як зараз, внаслідок чого зросте кількість штрафів та анулювання податкових накладних. Всі ці зміни запускає прийняття ззовні непоказного наказу Міністерства інфраструктури. Експерти сумніваються в реалізації норм в повному обсязі, але гарантують бізнесу нові витрати на програмне забезпечення.

Електронні ключі

23 листопада Міністерство інфраструктури оприлюднило проект наказу «Про затвердження змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні», який засудила уся бізнес-спільнота України. В результаті старий проект наказу 29 листопада змінився новою версією, який експерти досі вивчають і поки не готові коментувати.

По суті, проект пропонує одне, але дуже суттєва зміна. Він змінює паперові товаротранспортні накладні на їх електронну версію з використанням електронних ключів і цифрового підпису. Автори проекту вказують, що в результаті цього нововведення бізнес-співтовариство заощадить 17 млрд грн за рахунок економії паперу. Ця зовні нешкідлива і, здавалося б, цілком зрозуміла мета, однак, має вельми концептуальні наслідки як для перевізників, так і для всього бізнес-спільноти.



Товаротранспортні накладні

Процес оформлення ТТН зараз виглядає наступним чином. Відразу після завантаження товару постачальник виписує два документи: видаткову накладну на товар із зазначенням його вартості та товаротранспортну накладну із зазначенням маршруту руху транспортного засобу з адресою доставки. Другий документ повинен підтверджувати законність перебування товару в машині і зобов’язання перевізника щодо його збереження. Після доставки за адресою покупець підписує ТТН і проводить її в своїй бухгалтерії.

Товаротранспортна накладна є документом суворої звітності, тому у випадку, якщо податкова перевірка не знаходить у покупця ТТН на вантаж, який однозначно був перевезений, а, скажімо, не принесений в руках, це стає підставою для штрафних санкцій: підприємця звинувачують у проведенні безтоварної операції і анулюють податковий кредит, що лягає на підприємство-платника ПДВ збитком приблизно в 17% від суми закупівлі.

— Якщо ТТН на відвантаження немає, то податківці пишуть в звіті перевірки, що поставка була безтоварна. Це призводить до того, що податковий кредит по операції компанія втрачає, а в деяких випадках при розрахунку податку на прибуток можуть ще відмінусувати і витрати на цю закупівлю. Це поширена практика, розповілаподатковий консультант Київського центру підтримки і розвитку бізнесу, генеральний директор компанії Е.С.Консалтінг Олександра Томашевська.

Проблема, однак, у тому, що багато бізнесменів купують послуги у «чорних» перевізників, адже робота за готівку дешевше і швидше. А це означає, що від послуг «чорних» перевізників підприємцям доведеться відмовлятися, інакше вони влетять в величезні штрафи.

Чорний ринок перевезень

Очевидно, що введення електронного реєстру ТТН ставить за мету рішучим ударом вибити з щоденного товарообігу весь неосяжний тіньовий сектор автоперевезень.

— Якщо на початок 2018 року в нас на 4 «білих» поїздки було 6 «чорних», то зараз ситуація інша: 60% поїздок оформляються легально і 40%  перебувають у тіні. При роботі з електронними ключами весь сектор перевезень в ідеалі повинен стати «чистим». Перевізники просто не зможуть працювати за готівку, висловив свою думку глава групи Prime Дмитро Леушкін.



Обсяг фінансових потоків тіньового сектора можна прикинути тільки приблизно. За офіційними даними Держстату, в 2017 році автотранспортом було перевезено 41,2 млрд ткм (тонна-кілометр), а значить перевезення в тіні можуть становити близько 25-50 млрд ткм на рік. При застосуванні діючої зараз розцінки 20 грн за 1 км для 20-тонника мова може йти про тіньовому обігу автоперевезень оціночно в 25-50 млрд грн. Весь сектор буде змушений вийти з тіні і почати платити податки і відрахування.

За матеріалами UBR

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram