Глобалізаційні процеси зробили своє і сьогодні вже не дивина побачити на полицях українських магазинів закордонні товари. Багато з того, що ще декілька десятків років тому було недоступним імпортним товаром, сьогодні можна вільно придбати. Та все ж асортимент продовольства і спосіб його подачі у різних країнах відрізняються. Ми у цьому переконалися під час короткої поїздки до США.
Побувавши у штаті Міннесота, в одному з найбільших його міст Міннеаполісі, ми відвідали декілька більших і менших продуктових магазинів. Ознайомилися з асортиментом, цінами та представленням товарів і готові поділитися своїми спостереженнями.
Звертаємо увагу, що одиниці виміру товару, вказані на цінниках, відрізняються від українських. У США основною одиницею виміру маси є фунт. Він позначається скороченням lb. 1 фунт = 0,453 кг. Фунт ділиться на 16 унцій, які позначаються як oz. Тобто всі ціни вагового товару, які ви побачите на фото, вказані за фунт, а не за кілограм. Фото зроблені наприкінці січня 2023 р.
США є чистими експортерами продовольства. Територіально країна велика і розміщена у різних кліматичних зонах, що дає змогу вирощувати найрізноманітніші культури. До того ж сільське господарство США в основному сильно механізоване, відтак і високопродуктивне. При цьому рівень механізованості постійно зростає. За даними Вікіпедії, у 1870 р. 50% населення країни було зайняте у сільському господарстві. Зараз же цей показник за різними даними становить від 2% до 3%.
NB: Окрім механізованості та ефективності, аграрний сектор США ще й практично повністю товарний. Це означає, що продукти виготовляються для продажу, а не для власного споживання. В країні поширена практика, коли фермери зовсім не залишають своїх продуктів для власного споживання.
З описаного може здатися, що полиці у тамтешніх магазинах майорять фермерськими товарами, однак це не зовсім так. Суттєва більшість товарів у магазинах і справді має позначку “made in USA”, проте левову частку асортименту складають вже оброблені певним чином товари. Купити товари безпосередньо з ферм, як правило, можна в окремих фермерських магазинах чи на ярмарках. У звичайному супермаркеті поряд з великим містом ситуація інша.
Те, що можна приготувати — можна й продати вже приготованим
Зі стилю життя місцевих мешканців помітно, що американці надають перевагу речам, які полегшують життя і максимально спрощують побутові процеси. Це відобразилося і на харчовій поведінці, відповідно, і на асортименті у магазинах, адже попит породжує пропозицію.
Практично все, що можна попередньо приготувати — там продається приготованим: заморожені пироги, піца, різноманітна паста, готове сире тісто на різні вироби, супи та каші у бляшанках тощо.

Навіть яйця — і то варені. До того ж, з доволі довгим терміном придатності. Згідно з маркуванням, при зберіганні у закритій заводській упаковці, продукт слід спожити до 16 березня 2023 р., фото ж зроблене 19 січня 2023 р. Після відкриття упаковки, виробник рекомендує спожити варені яйця впродовж 7 днів.

Здавалося б, не дивина — в Україні також можна придбати товари у стилі “розігрій і споживай” чи “одразу споживай”. Однак у США вразили пропорції такої продукції: якщо, наприклад, звичайні сирі макарони займають менше половині однієї полиці у ряді, то паста, яку слід лише розігріти у духовці чи мікрохвильовій печі — розміщена на двох рядах.
І така ситуація зі всім. Свіжі овочі та зелень, звісно, продають. Однак у гіпермаркеті Walmart ми їх побачили лише на невеликому стелажі. Подаємо декілька деталізованих фото для тих, кому цікавий асортимент овочів та зелені і ціни на них:

Цікаве спостереження: білокачанну капусту подекуди продають не головками, а листями.




Натомість цілий ряд заповнений вже готовими до споживання салатами.



Чимало побачили також варених овочів. Наприклад, у такому вигляді продавалися буряк та картопля, запаковані у вакуумні пакети. Багацько у супермаркетах і швидких ситних перекусів за типом бутербродів та бургерів.

І зміксованих наборів зі снеками. До прикладу, сир, ковбаса і крекери.

Якщо не вариться — то хоч подрібнимо
Тенденція до спрощення життя покупцям помітна й у виборі фруктів. Багато їх продається вже нарізаними. Часто — в одній коробочці поєднано декілька плодів.

І це також не новинка для України, але знову ж таки — йдеться про масштаби. Якщо в українських супермаркетах готові до споживання фруктові асорті — це маленька частина асортименту і вони є не всюди, то в американських — це щонайменше половина відділу у кожному магазині.
Навіть тверді сири — переважно навіть не порізані, а натерті.
І печериці та інші гриби — в основному вже порізані. До того ж, часто трапляються порізані по-різному: четвертинками, слайсами, напівслайсами. Відтак є змога обрати таку нарізку, яка потрібна для конкретної страви.
Помітно, що популярною серед американців є продукція у стилі “змішай і з’їж”, адже такі товари також займають чимало місця у тамтешніх магазинах. Полиці із запакованими у пластикові бокси поєднаннями овочів та соусу у гіпермаркеті під вечір вже були доволі спустілі.
Примітно, що такі комбінації досить різноманітні. Виробники в одному наборі поєднують і сирі, і варені продукти, наприклад, свіжі помідори-черрі + варена мініморква + свіжа зелень + варене броколі + свіжий стручковий горох.
До цих міксів також можуть входити готова до споживання квасоля чи інші бобові або м’ясо та яйця.
Фасування у великі місткості
Яблука, які у США є одним з найпопулярніших фруктів у свіжому вигляді, продають здебільшого вже розфасованими у пакетах, щоб покупцям не потрібно було самостійно зважувати. При цьому, фасують здебільшого у доволі великі порції.

Хоча у звичному для нас форматі “на вагу” їх також продають.
Великі місткості продуктів у США загалом популярні. Молоко у кілька літрових каністрах, вакуумовані кілька кілограмові пакети м’яса чи риби, морепродукти у майже що мішках, велетенські упакування хліба та булочок — звичні формати для американців.
Місцеві мешканці кажуть, що це тому, що великі супермаркети розташовані за містами, часто навіть доволі далеко. Доїзд до них для більшості населення займає багато часу. За таких умов купувати товари частого вжитку у великому фасуванні простіше, щоб рідше доводилось по них їздити.
І наостанок про солоденьке
Серед інших спостережень за культурою споживання у США впала в око велика популярність соусів, топінгів та різних додатків такого типу. Їх асортимент справді вражає: розмаїття смаків, консистенцій, кольорів та їх поєднань наче закликає тебе їх спробувати.
Однак, справедливо зазначити, що склад у більшості таких продуктів не найкращий. Серед інгредієнтів чимало загущувачів, стабілізаторів і завжди дуже багато цукру. Останнього загалом не бракує в американських продуктах, особливо напівфабрикатах. Часто він на першому місці у складі продуктів, де в принципі його могло б не бути й зовсім. Скажімо, у приправах чи маринадах для м’яса.

— Yes, we love sweets (Так, ми любимо солодке), — сказав один американець, у відповідь на подив з такої популярності цукру.
Ця любов помітна також у величезному виборі десертів та солодкої випічки у тамтешніх магазинах. Такі товари займають по декілька рядів у магазинах.
Десерти із позначкою “без цукру” також є.
Чи не у кожному магазині ми бачили багатий вибір горіхових і шоколадних паст. Це одні з найпопулярніших продуктів у США. Баночку прихопили й з собою — смачно… І дуже ситно, корисно і калорійно.
Через війну сьогодні багато українок та українців проживає у різних країнах світу. Велика частина з них планує повернутися — хто найближчим часом, а хтось — після Перемоги. Ці люди, серед іншого, привезуть з собою нові досвіди, нові звички і, відповідно, нові запити до виробників продовольства.
Ми аж ніяк не стверджуємо, що досвід США чи будь-якої іншої країни потрібно на 100% копіювати. Україна має свою багату практику виробництва продовольства, яка коригується попитом українців та українок. Однак пізнання закордонного досвіду для виробників може допомогти привнести новизну у продукцію, побачити нові можливості, розширити клієнське коло, а то й надихнути на нову діяльність. А все це буде неабияк актуально для українського бізнесу у часі відновлення економіки після Перемоги. Саме тому ми про нього і розповідаємо.
Підготувала Наталя Гірба
Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram