Наприкінці серпня в Укрзалізниці з’явився новий очільник – Кабмін призначив на цю посаду Володимира Жмака. Він став одним з учасників круглого столу “Реформа транспортної інфраструктури в Україні” від Європейської Бізнес Асоціації, де, разом з міністром інфраструктури України Владиславом Криклієм, поділився стратегічними планами розвитку Укрзалізниці. З доповідей ми зібрали пункти, які вплинуть на співпрацю залізниці та бізнесу, зокрема аграрного.

Ліквідація передумов корупційних схем

Загально свої плани новий керівник Укрзалізниці (УЗ) охарактеризував як перехід до комплексної роботи, з одночасним урахуванням різних складових.

— Якщо раніше у залізничників був підхід черговості роботи, тобто впроваджується щось одне, а потім — інше, все по черзі, то тепер ми будемо переформатовувати роботу на комплексний підхід з одночасним урахуванням різних вхідних даних, доведеться багато працювати, — зазначив Володимир Жмак.

З конкретних перших кроків нового керівника боротьба з корупцією на підприємстві. Він розповів, що першу робочу нараду на новій посаді присвятив оптимізації руху для зменшення дефіциту локомотивів. Пан Жмак вважає, що саме брак локомотивів є основною передумовою корупційних схем, тому боротьбу з корупцією на Укрзалізниці варто починати з її ліквідації. Результатом роботи у цьому напрямі стала можливість вивільнити 18 локомотивів вже найближчим часом десь завдяки продовженню транспортних плечей, десь через оптимізацію руху поїздів та інші можливості.

Публічні покарання за крадіжки

З дрібними крадіжками Укрзалізниця боротиметься через показові покарання та нову систему мотивації працівників, а для боротьби з масштабними крадіжками залучатимуть правоохоронні органи. 

У контексті крадіжок товарів на Укрзалізниці варто зазначити також, що підприємці вже тривалий час наголошують на необхідності встановлення нічного освітлення на вантажних станціях, а також спеціальної охорони УЗ (ВОХР) завантажених вагонів на станціях. На думку Володимира Жмака, це можуть бути дієві заходи, але їх впроваджувати також потрібно комплексно.

— Практично на всіх станціях освітлення вже є, на багатьох є і відеоспостереження, однак на дальніх коліях не встановлено ані першого, ані другого і злодії можуть цим скористатися. Це питання диспетчеризації руху — ми не будемо заганяти потяги на дальні колії, щоб убезпечитися від можливих крадіжок. Щодо ВОХР, то я маю намір здійснити жорсткі чистки в цій структурі, щоб її робота викликала довіру, — розповів керівник Укрзалізниці.

Тарифи для бізнесу

Одне з ключових питання, яке хвилює бізнес тарифи Укрзалізниці. Міністр інфраструктури Владислав Криклій цю тему прокоментував так:

— Ми рухаємося за логікою, щоб відмовитися від субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних і скасування земельного податку для Укрзалізниці. У проєкті Держбюджету-2021 закладена підтримка пасажирського блоку, зокрема, купівля нових пасажирських вагонів, і якщо проєкт підтримають, то це буде знакова і важлива подія. Це суттєво зменшить навантаження на Укрзалізницю, щоб вони могли розвиватися як підприємство, а не працювати над тим, як виконати свої бюджетні зобов’язання. Тому тарифи ніхто не чіпає, натомість ми починаємо з розв’язання питання додаткових тягарів для Укрзалізниці.

Володимир Жмак зі свого боку зазначив, що в питанні регулювання тарифів важливим є прийняття закону, який дасть змогу ввести регулятора державної частини тарифів.

— Тарифи складаються з державно регульованої частини і коефіцієнтів залізниці. Державно регульована частина часто гальмує робочий процес, її регулятор потрібен, щоб ми мали схему швидкого реагування на ситуацію на ринку, зазначив він.

Зміни для “малодіяльних” станцій

Планують зміни й для залізничних станцій зі статусом малодіяльних. Міністр зазначив, що універсального рішення для всіх таких станцій немає і шукати його недоцільно, тому у цьому напрямі працюють за диференційованим підходом. У найближчих планах зняти вимогу, яка зобов’язує станцію працювати 6 місяців перед поданням заявки на обслуговування. Перш за все такий диференційований підхід працюватиме для так званих сезонних станцій, які, зокрема, працюють з зерновиками й обслуговують елеватори.

Наталя Кузьо

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram