В останній редакції проєкту наказу Мінінфраструктури про затвердження Порядку поетапного скорочення терміну експлуатації вантажних вагонів не усунули ключових недоліків, на яких наголошує бізнес-спільнота. Про це повідомили у Європейській Бізнес Асоціації.

Там зазначили, що це вже п’ята редакція документу, однак вона все ще містить суперечливі положення. Тому Асоціація вчергове звернулася до Мінінфраструктури з проханням доопрацювати проєкт наказу з урахуванням ключових пропозицій від бізнесу.

Перш за все просять відійти від каскадного способу списання та встановити коефіцієнт на продовження строку служби для деяких вагонів. Поточна редакція проєкту передбачає списання 75 тис. вагонів (43% робочого вантажного парку) до 2028 року. У ЄБА зазначили, що парку, який залишиться, буде недостатньо і дефіцит вагонів зросте до 48 тис. одиниць. До того ж, вагони списуватимуть без оцінки їх реального технічного стану, який необов’язково залежить від терміну експлуатації.

Бізнес-спільнота пропонує встановити обмеження на продовження строку служби лише для універсальних піввагонів, зерновозів на рівні коефіцієнту 1,5 від нормативного терміну їх служби, а для цистерн на рівні коефіцієнту 2,5.

Друга пропозиція  не запроваджувати обмеження щодо граничного терміну служби для спеціалізованих вагонів. Зазначають, що від нестачі вагонів особливо постраждають ті, для яких перевезення вантажів можливе лише за допомогою спеціалізованого рухомого складу. Його оновлення є вкрай проблематичним через тривалий термін окупності та обмежений сегмент ринку, де можуть використовуватися такі вагони. Експерти ЄБА пропонують виключили спеціалізовані вагони з переліку рухомого складу, до якого будуть застосовуватися обмеження щодо строку експлуатації.

На думку фахівців, також доцільно дозволити використання вагонів, термін служби яких був продовжений до моменту набрання чинності проєкту наказу. Дефіцит вагонів призведе до росту цін на них, а отже і до підвищення транспортних витрат підприємств. За підрахунками експертів Комітету з логістики ЄБА, для заміщення списаних вагонів бізнес має витратити більш ніж 107 млрд грн.

Мінінфраструктури не навело достатнього обґрунтування того, що вживані вагони з проведеним капітальним ремонтом виходять з ладу швидше, ніж нові вагони. У разі прийняття проєкту в запропонованій редакції, більша частина технічно справних та придатних вагонів будуть відправленні на металобрухт, зазначили у ЄБА.

Асоціація загалом підтримує необхідність модернізації парку вантажних вагонів. Однак наголошують, що заміна старих вагонів новими має відбуватися зважено та узгоджено з усіма учасниками ринку.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram