Більшість українських фермерів не хоче безпосередньо співпрацювати з мережами супермаркетів. Про це повідомили аналітики проєкту EastFruit.

Аграрії готові продавати продукцію дешевше, але гуртом і посередникам, щоб самостійно не займатися сортуванням, пакуванням та іншим доопрацюванням, а також доставкою продукції.

Експерти вважають, що є декілька груп причин, через які садівники, картоплярі та овочівники не хочуть працювати безпосередньо з супермаркетами:

  • виробничо-організаційні;
  • фінансові;
  • репутаційні.

До перших належать високі вимоги до якості та упаковки продукції; необхідність постачати великі партії товару; складність пробитися “на полицю” на тлі високої конкуренції. Серед фінансових причин, зокрема, тривалий період відстрочення платежу; необхідність оплати за вхід до мережі та інші відрахування; необхідність бути платником ПДВ. Стримують виробників також випадки недотримання умов контрактів та затримка оплати на кілька місяців; корупція серед закупівельників та приймальників товару.

NB: Водночас є чимало фермерів, які хочуть продавати свою продукцію у ритейлі, але нарікають на незацікавленість мереж в їхній продукції.

Аналітики зазначили, що головною причиною бажання виробників працювати з мережею, є можливість отримати вищу, аніж у посередника, ціну за свою продукцію. Друга причина це можливість реалізації великих обсягів продукції, що важливо для великих та середніх виробників.

Виділяють фермери також рекламну перевагу при співпраці з мережами супермаркетів, адже тоді їхню продукцію помічають як споживачі, так і потенційні гуртові покупці. Це дає змогу створити власний бренд і розширити мережу продажу.

Однак українські виробники бувають не готові до колаборації з супермаркетами.

Ми часто стикаємося з тим, що виробники приходять на зустрічі до закупівельних мереж непідготовленими. Вони можуть не розуміти, що робить постачальника цінним партнером. Натомість очікують, що супермаркет купить всю їхню продукцію: як товар високої якості, так і “відходи”. Зачасту фермери не готові займатися доробкою, упаковкою та логістикою, розповів економіст інвестиційного департаменту ФАО Андрій Ярмак.

Він додав, що також трапляються випадки, коли виробник недбало ставиться до своїх обов’язків за контрактом, якщо отримав шанс постачати безпосередньо в мережу. Наприклад, постачає продукцію невчасно, пропускає доставку під якимось приводом або постачає продукцію невідповідної якості.

Щодо сумлінності рітейлу, то за словами Андрія Ярмака, в Україні є чимало недобросовісних мереж супермаркетів, які не виконують умов контракту з постачальником зі свого боку. Однак експерт вважає, що фермерам слід розуміти, що співпраця передбачає постійний пошук компромісів та обмін інформацією між партнерами.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram