Асоціація “Український клуб аграрного бізнесу” просить Володимира Зеленського повернути законопроєкт №3743 до Верховної Ради для повторного розгляду. З таким проханням УКАБ звернувся до Президента офіційним листом.

Аграрії пропонують виключити із законопроекту або дооопрацювати спірну статтю 132-2. Вона покладає відповідальність за вказання у ТТН недостовірних даних щодо перевищення вагових норм на вантажовідправника.

Раніше про проблемність цієї норми зазначали ГНЕУ та Комітет з антикорупційної політики.

В УКАБ бачать три основні проблеми цієї статті:

1. Встановлення подвійної відповідальності за одне правопорушення. Кодекс України про адміністративні порушення (КУпАП) вже передбачає відповідальність перевізника за перевищення вагових норм.

У випадку коли підприємство везе власний вантаж власним транспортом, то і відправник і перевізник є однією юридичною особою. А отже, виникає подвійна відповідальність за одне правопорушення. Це суперечить Конституції України, зазначають в УКАБ.

2. Неспівмірність відповідальності відправника і перевізника вантажу. Стаття 132-2 передбачає відповідальність вантажовідправника на рівні 51 000 грн без градації і без жодних допусків похибки зважування. Водночас, стаття 132-1 КУпАП, яка встановлює відповідальність безпосередньо за сам “перегруз”, визначає відповідальність перевізника починаючи з перевищення 5% понад нормативно встановлені параметри. Також сплата штрафів за порушення для перевізника має градацію.

Тобто при перевищенні вагових нормативів і вказанні недостовірних даних в ТТН в межах до 5% (навіть, на 50 чи 100 кг) відправник вантажу отримує штраф 51000 грн, а перевізник не несе жодної відповідальності, — констатують фахівці УКАБ.

3. Вантажовідправник практично не має впливу на допущення порушення, а його участь у процесі габаритно-вагового контролю дуже незначна. До прикладу, при навантаженні зерна в полі саме водій вантажного авто (перевізник) визначає скільки навантажується зерна та контролює рівномірність розподілу вантажу в кузові чи причепі.

У 99% випадках зважування в полі не відбувається. Зазвичай водій завантажує авто, приблизно орієнтуючись на об’єм зерна та досвід попередніх зважувань на стаціонарних вагах елеваторів. Без технічних засобів зважування лише водій перевізника може оцінити повну масу авто з приблизною похибкою ±5%, — вважають в УКАБ.

Також аграрії зазначають, що повна маса авто може збільшитись у процесі перевезення, наприклад, після дозаправки або через зміну навантаження на вісь. Вантажовідправник на такі речі впливу не має, але може отримати 51000 грн штрафу.

Зазначимо, що депутати прийняли проєкт Закону “Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю” №3743. Він повинен врегулювати ряд проблемних питань щодо габаритно-вагового контролю і притягнення до відповідальності осіб, які порушують встановлені вимоги щодо ваги і габаритів.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram