Якщо ви читаєте цей текст, то скоріш за все знаєте, що таке соцмережі і яке місце вони займають у житті сучасної людини. І, напевно, ви навіть знаєте, що ці майданчики дають великі можливості для розвитку бізнесу та комерційної діяльності. Тому далі не буде довгого теоретичного вступу з поясненнями про актуальність, перспективи і важливість представляти свою діяльність у соцмережах. Все просто — у сучасному світі це робити необхідно. Бо не робити — це втрачати можливості. До того ж, можливості, які потребують мінімум фінансових затрат і при правильній організації  — дають хороші результати. Ми підготували цикл статей з практичними порадами для фермерів саме щодо правильної організації маркетингу в соцмережах. Велику частину з інформації, яку ви отримаєте, розповідають лише на платних тренінгах чи консультаціях, а читачі GrowHow.in.ua • [Як вирощувати] ексклюзивно мають тепер до неї доступ.

Перший, вступний, матеріал з нашого циклу — про формати, з якими дають змогу працювати соціальні мережі і про доцільність використання кожного з них у різних випадках.

Перше правило: чітко визначтесь навіщо вам сторінка у соцмережах

Основне, що потрібно розуміти: будь-яка соціальна мережа — це перш за все майданчик для комунікації. І найгірше, після відсутності комунікативного процесу між бізнесом і клієнтами (чи іншою важливою аудиторією) взагалі, може бути лише неправильно організована комунікація. Найгірше, що ви можете зробити у соцмережах, після того, щоб не робити там нічого — це просто бути, щоб бути.

Читайте також: Агромаркетинг: як фермеру шукати клієнта в інтернеті

Репрезентуючи свою діяльність ви мусите розуміти, з якою метою і для кого ви це робите і соціальні мережі — не виняток. Яким би простим це не здавалося і наскільки би очевидно не звучало – одна з найпоширеніших помилок дрібного і середнього (інколи навіть і достатньо крупного) бізнесу в соцмережах — створити сторіночку своєї компанії, бо «всі так роблять» і хаотично наповнювати її різним контентом — від фото продуктів, які компанія виготовляє і пропозицій їх придбати — до корпоративного відпочинку працівників та можливостей партнерського розвитку. Цей шлях не просто веде в нікуди, він веде в нікуди і суттєво втомлює, адже ви (чи хтось з ваших працівників) витрачаєте час, певні ресурси, можливо, навіть і гроші, а навіщо — так конкретно і не визначилися. Щоб отримати результат, не знаючи яким він має бути, — це треба, щоб дуже пощастило, або неможливо. Оскільки ми говоримо про бізнес, то покладатися на удачу — поганий варіант. Тому, основне правило для фермерів, які хочуть розвивати свою справу, зокрема за допомогою соціальних мереж: перед тим, як починатидайте собі відповідь на питання: «Навіщо?».



Ви хочете, щоб сторінка безпосередньо вела до вас кінцевого покупця? Чи соцмережі вам потрібні для розвитку бренду, щоб серед  інших виробників аналогічного товару покупець обирав саме ваш у магазині чи в іншого посередника? Або сторінка у соціальній мережі  — це місце, де ви будете комунікувати у форматі В2В, шукаючи партнерів? Чи вам потрібен суто іміджевий майданчик, який дає змогу зв’язатися з вами і отримати про вашу діяльність якусь інформацію усім, кому вона потрібна?… Починаючи працювати у соцмережі без концентрації на одній меті, ви втрачатимете майже стільки ж можливостей, як і тоді коли не почнете працювати взагалі. Часто (і загалом рекомендовано) звернутися до фахівця-маркетолога, який допоможе визначитися зі стратегією.

Найпопулярнішою соціальною мережею серед українських аграріїв сьогодні є Фейсбук, тому ми в основному будемо говорити про формати та можливості саме цього ресурсу. І почнемо знову з того, чого робити не варто. Не створюйте сторінку свого підприємства, бренду, торгової марки як особистий профіль. Ніколи. Це безглуздо, це дратує користувачів і це закриває всі можливості, які розробники Фейсбука дають для комерційної діяльності. Особисті сторінки для того і особисті, щоб ними користувалися індивідуально окремі люди. Дуже дивні і неоднозначні емоції викликають сповіщення типу «Ферма Баранчик хоче додати вас у друзі», і це, без перебільшення, свідчить про несерйозність і негативно впливає на репутацію та імідж. Якщо ж ви вже так зробили — то максимально швидко виправляйте ситуацію. У Фейсбуці є змога перевести особистий профіль у формат сторінки (заходьте за цим посиланням і уважно виконуйте інструкцію).

Сторінка чи група — що обрати?

Для бізнесу Фейсбук пропонує два основних формати — це сторінка і група. Кожен з них має свої переваги, а який обрати — залежить від мети.

Сторінка. Це надзвичайно поширений формат і не даремно. Саме він дає безліч можливостей для розвитку комерційної діяльності. Через сторінку можна безпосередньо продавати продукцію, популяризувати свій бренд, провадити інформаційну діяльність, збільшувати відвідуваність та конверсію на сайті, інформувати клієнтів і потенційних клієнтів про точки продажу, різноманітні акції, вашу продукцію загалом. Саме цей формат дає змогу використовувати рекламу і загалом — все, що ви чули про можливості для бізнесу у Фейсбуці — стосується формату «сторінка». Працювати з ним зручно, функціонал достатньо інтуїтивний, тому не обов’язково мати глибокі знання та високі навики роботи з інформаційно-цифровими технологіями. Перед тим, як створити сторінку варто обрати «аватаку» — це титульне фото, яке видно усім користувачам мережі. Ідеально для цього використовувати логотип, однак, якщо у вас немає торгової марки з логотипом, то можна використати якісне фото вашої продукції. Також слід обрати фото на «обкладинку» сторінки.

NB: Краще, щоб аватарка і обкладинка не дублювалися, а доповнювали одна одну.

Формат сторінки годиться для будь-якої мети. Її можна створити не залежно від цілі, а далі результат залежить від контенту — чим і як ви ділитиметеся зі своєю аудиторією.



Група. Це специфічний формат. Він більш спрямований на колаборації, об’єднання та гуртування навколо певної ідеї/явища/мети, аніж на розвиток бренду та підприємства. Тобто групу доцільно створювати не стільки для особистого розвитку, скільки для комунікації. Група може бути успішною лише тоді, коли всі її учасники відчувають себе повноцінними членами «спільноти» — мають змогу публікувати дописи майже на рівні з адміністраторами, можуть ставити запитання, порушувати теми, обговорювати різні речі навіть без особливої участі адміністраторів чи модераторів, тобто брати активну участь у створенні контенту. На відміну від сторінки, де основним рушієм є ви і ваш контент, група дає змогу всім учасникам бути активними і не просто реагувати на інформацію, а створювати її. У форматі групи зручно працювати в колаборації з іншими аграріями, з якими у вас є спільна мета. Це може бути, до прикладу, популяризація певного світогляду чи ідей, певної технології виробництва, якоїсь культури тощо. Гарними прикладами є об’єднання фермерів, які виготовляють нішеві культури і просувають свою діяльність через соцмережі — група дає змогу розповідати про технології, ділитись досвідом та навіть продавати кінцевим споживачам готову продукцію. Також формат групи хороший варіант для спільного маркетингу в соціальній мережі для аграріїв з певною «культурою» виробництва, наприклад, органіка, веганська продукція — якщо у вас невеликий асортимент товарів, то цілком виправдано є об’єднатися з колегами.

Формат групи також є чудовим варіантом, щоб формувати «додаткову цінність» про свій товар для клієнта. Фейбук дає змогу зробити групу закритою —так ви можете контролювати, хто є її членами. Таким чином, при правильній стратегії можна формувати спільноту лояльних клієнтів, пропонуючи членство у групі тим людям, які мають цінність для вашого бізнесу. Найпростіший приклад — для споживачів вашої продукції створити закриту групу, в якій вони можуть отримувати ексклюзивну інформацію від вас чи ексклюзивні пропозиції. Однак це працює лише у випадку, якщо ви маєте змогу контролювати потік своїх клієнтів самостійно. Якщо ж реалізацією вашої продукції займаються посередники — це досить складно зробити, хоча можливо.

У наступному матеріалі ми розповімо про основу комунікації в соціальних мережах — контент. Як не варто писати і комунікувати, чим і як ділитися потрібно, а чим не варто, що розповідати про себе, а що просити розповідати аудиторії та багато іншої інформації. А на завершення вступного матеріалу нагадуємо: якщо ви прагнете розвивати своє фермерське господарство, то все, що ви робите чи робитимете у соціальних мережах повинне бути спрямоване на отримання фінансового результату. Не відразу, не обов’язково безпосередньо через цей майданчик, але соціальні мережі — це точка дотику вашої діяльності саме з клієнтами чи з потенційними клієнтами. І у сучасному світі — це дуже важливо.

Наталя Кузьо, gh.in.ua

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram