Перші посіви соняшника «промислових масштабів» в Україні науковці датують початком ХІХ століття. Тоді з культури лише вчилися робити олію, а посівні площі були на рівні 5 тис. га. За менше як півтори сотні років Україна стала світовим лідером з виробництва соняшнику та найбільшим експортером олії (6,9 млн т – 2020 року).

Експерти департаменту BASF Agricultural Solutions в інфографіці розробили ретроспективу збільшення посівних площ соняшника в Україні та визначили ключові моменти, які вплинули на позиції українських аграріїв на світовому ринку й перспективи вирощування цієї культури.

— Погодні умови й родючі ґрунти 100 років тому стали визначальними умовами для поширення соняшника в Україні. Сьогодні до цих чинників додаються потужна наукова база, інноваційні засоби захисту та аграрії-професіонали. Не зважаючи на те, що батьківщиною соняшника була Північна Америка та понад 5000-річну історія цієї культури на континенті, саме українцям вдалося сповна розкрити її потенціал, — коментує Наталія Мельничук, кропменеджер з насіння  підрозділу BASF Agricultural Solutions.

Починаючи з 1990-х, українці справді здійснили стрибок як у масштабах посівних площ, так і в якості врожаю. У 1960-90 роках обсяги площ соняшника в Україні коливалися між 1,6-1,7 млн га. Та вже до 2013 року ця цифра виросла вдвічі — 3 млн га, а ще за 7 років — до 6,4 млн га.

За останні 30 років розширилася й географія посівів: сьогодні культуру вирощують не лише в південних областях, але також в центральних і навіть північних та західних: Сумська, Чернігівська, Житомирська, Івано-Франківська та Тернопільська області.

Сьогодні важливі не стільки площі, скільки врожайність і якість насіння. Цього українським аграріям вдається досягти, використовуючи передові ЗЗР і якісний посівний матеріал. З 2003 року спростили боротьбу з небезпечними бур’янами технології Clearfield® та Clearfield® Plus. А сьогодні вирощувати соняшник в стресових умовах (дощове / спекотне літо, мутація вовчка / атака хвороб) допомагають інноваційні гібриди, зокрема, і виробництва компанії BASF.

У ціноутворенні та кінцевому прибутку важливе значення має посівний матеріал. Оскільки процеси, пов’язані з глобальним потеплінням, Україні теж не оминути, варто особливу увагу звертати на стресостійкі сорти, інноваційні ЗЗР та цифрові «помічники» (платформи, додатки, сайти), які допоможуть оптимізувати виробничі процеси й отримати високий урожай. Ринок олії та продуктів з неї виросте з $19,5 млрд цьогоріч до $29,5 млрд 2028 року, як і кількість населення та запит на здорові продукти. Відтак українські аграрії мають усі шанси ще більше розкрити потенціал соняшника та зрощувати й зростати разом із ринком.

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram