З Наталією Сударкіною ми познайомилися трохи більше шести років тому на одній з навчальних бізнес-програм. Відтоді тема вирощування часнику з теоретичної площини перейшла у практичну, як у особистому розумінні, так і в журналістських текстах. Наталія на той час була чи не єдиною фермеркою в Україні з досвідом у часникарстві, а сьогодні її беззаперечно можна назвати практикуючою експерткою у цій сфері.
Вже більше 13 років Наталія Сударкіна займається вирощування часнику, сьогодні її підприємство «Агро Патріот» є лідером з виробництва часнику в Україні. Разом з чоловіком вони активно розвивають бізнес, популяризують український часник та агросектор загалом на міжнародних виставках, конференціях тощо. Декілька років тому «Агро Патріот» почав проект зі спільного вирощування часнику: продаж насіння, оренда техніки, супровід впродовж усього періоду вирощування і подальший викуп урожаю.
Про розвиток професійного часникарства та розбудову часникового ком’юніті в Україні, продаж на внутрішньому ринку та експорт часника, технологічні аспекти вирощування та про всі інші навколочасникові теми ми не раз спілкувалися з Наталею, а її сторінки у соцмережах допомагають тримати руку на пульсі основних новин у галузі.

Часто це позитивна інформація про успіхи українських експортерів, про розвиток часникової галузі, про важливі міжнародні події та заходи тощо все те, про що хочеться отримати детальніший коментар, підготувати інформативний матеріал, щоб якомога більше людей знали про успіхи, можливості та перспективи.
У жовтні 2019 року на сторінці Наталі у Фейсбуці з’явився пост, в який не хотілося вірити. Настільки, що спершу здалося, що неправильно щось зрозуміла. Пост був про те, що «Агро Патріот» помер. На підприємстві трапилась масштабна пожежа, у якій згорів склад зі всім урожаєм… Її причини не встановлені дотепер. Як розповіла Наталія сьогодні, тоді хотілося піти з часникового бізнесу назавжди. “Але цей відчай тривав недовго, швидко з’явилися нові ідеї та плани і “Агро Патріот” ожив. Зараз у нас засіяні нові поля, тривають проекти спільного вирощування і ми запускаємо лінійку корисних продуктів із часника під брендом GarLike”, зазначила Наталія Сударкіна.

NB: Новий бренд «Агро Патріот» це капсули на основі сухого часникового порошку біологічно-активні добавки з широким спектром дії.

Про те, звідки беруться нові ідеї, про перспективи виробництва часникових продуктів з доданою вартістю, про самі часникові продукти і про останні тенденції на ринку часника ми і поговорили.

Наталю, розкажи звідки у аграріїв з багаторічним досвідом у сільському господарстві виникла ідея виробництва часникових капсул? Це ж доволі специфічна діяльність і не зовсім з аграрної царини?

У січні 2018 роки ми брали участь у торговельній місії України в Сингапур і Малайзію від FAO та EBRD. Програма була дуже цікавою, насиченою і організована на найвищому рівні. Тоді у нашому асортименті вже був сушений часниковий порошок і ми представляли цей продукт азіатському ринку разом зі свіжим часником. Ми активно готувалися каталоги, зразки, промови для презентацій і конференцій… І ось коли всі приготування вже були позаду, я в передчутті багатообіцяючої програми лечу в Сингапур і ще у літаку відчула, що це передчуття поступово переростає в жар. Спершу вирішила, що це від хвилювання, а в готелі стало зрозуміло, що я захворіла. Температура тіла піднялась до 39°C, наступний день минув на жарознижувальних препаратах, але загальна слабкість і жар були настільки сильними, що ще до обіду я повернулася в готель. Це був надзвичайно невідповідний момент для хвороби, часу, щоб відлежатись не було, чим лікувати незрозуміло… І тут до нас з чоловіком прийшла “геніальна” ідея!..

Вирішили спробувати лікування часником?

Часник завжди вважався одним з найсильніших протизастудних і противірусних засобів, до того ж він має високі антиоксидантні властивості. Я вивчала наукові дослідження на цю тему: активні сполуки аліцину і аджоену мають антимікробну та віруліцидну дії, тобто можуть знищувати низку вірусів. Ми з собою якраз мали зразки сушеного часнику найвищої якості. Того вечора я прийняла приблизно 10 грамів часникового порошку, запила водою і лягла спати. Вранці я прокинулася абсолютно здоровою, а рівень сил і енергії просто зашкалював у це було складно повірити, але “магія” часнику виявилася реальною. Після цього випадку сушений часник нас зацікавив ще більше, ми почали детальніше вивчати його, шукати наукові підтвердження цінності цього продукту. І чим більше вивчали, тим міцнішала думка про капсулювання нашого порошку.

Розкажи, будь ласка, детальніше в чому цінність саме сухого часнику, чому не, скажімо, олійний часниковий екстракт?

З наукових публікацій ми дізналися, що активна сполука часнику аджоен є одним з найпотужніших антиагрегантів тромбоцитів. Завдяки їй 1 грам часникового порошку на добу (це 2 наші капсули) на 60-70% знижує ймовірність спонтанного злипання тромбоцитів. До речі, тромбоз сьогодні є другою причиною передчасної смертності у світі. Ще один складник часнику аліцин це потужний природний антибіотик, який не викликає звикання. Крім того, часник відмінно працює як протипаразитарний засіб дослідження встановили, що вже після місяця регулярного вживання сухого часникового порошку організм очищається від багатьох паразитів та грибків. Пізніше, ми дізналися що часник в капсулах це досить популярна біологічно-активна добавка у світі, особливо в США. Виявилося, що такий продукт має високий попит і здобув довіру багатьох споживачів. Я особисто знаю людей, які вірять в силу часнику і щодня з’їдають 1-2 сирих зубці, а часникова “аура” після такого прийому, їх не дуже турбує. Для інших, хто не любить часникового запаху, саме часник в капсулах є справжньою знахідкою капсули легко приймати і вони не створюють інтенсивного характерного запаху. За багатьма дослідженнями, саме ароматна порошкова форма найбільш ефективна в БАДах. Олії і порошки без запаху не такі корисні і ефективні. До прикладу, при перших ознаках застудних захворювань, рекомендовано вживати по 2 наші капсули тричі на день, як правило, всі симптоми тоді минають вже за 1-2 дні.

Ти зазначила, що вивчення можливостей виготовлення часникових капсул у вас почалося у 2018 році, а GarLike з’явився якраз тоді, коли боротьба з вірусами та загальне зміцнення імунітету стали ТОПовими темами у цілому світі. Це випадковість чи епідемія Сovid-19 якось вплинула на початок виробництва часника у капсулах?

Епідемія стала останнім поштовхом, який нам був потрібен, аби запустити промислове виробництво часникових капсул. Окрім 100-відсоткового сушеного часнику у капсулах, ми з технологами розробили цілу лінійку корисних продуктів на основі часнику під брендом GarLike, зокрема, антипаразитарний (часник і трав’яний збір) та вітамінний (часник, імбир, вітаміни С і Д та цинк) комплекси. Ми тісно працюємо з технологами та вченими зі сфери мікробіології і фармацевтики. Зараз ведемо перемовини щодо проведення ряду досліджень на базі університету. Отримані результати будемо публікувати.

Скільки минуло часу від вашого остаточного рішення про те, що треба запускати кінцевий продукт до моменту, коли з’явилися перші баночки, готові до продажу?

Створення продукту, включно з формуванням рецептури, тестуванням, власне виробництвом капсул і брендингом зайняло орієнтовно пів року. Перші банки, готові до продажу, ми випустили у січні 2021 року, а вже у лютому презентували капсули GarLike на виставці Gulfood в Дубаї. Виявилося, що часник без запаху це глобальний тренд, як м’ясо без м’яса і молоко без лактози. Наші капсули викликали дуже жвавий інтерес. Були й люди, які від нас дізналися про існування такого продукту в принципі, але ідея однозначно сподобалася всім. Зараз ми створили лендінг і рекламну кампанію у соцмережах, продаж поки орієнтуємо лише на український ринок.

І як український ринок реагує на часникові капсули?

Сухий часник в капсулах однозначно новий продукт для нашої країни, тому про мільйонні обороти чи масовий інтерес поки говорити не доводиться. У нас ринок БАДів в цілому не надто розвинений на сьогодні. Зараз ми активно працюємо над популяризацією продукту і бренду GarLike. Наші маркетологи створили красиву упаковку, яка не створює асоціації з запахом часнику, а лише підкреслює його корисні властивості. Говоримо і про те, що капсулы GarLike можна використовувати на кухні як спецію, просто розкривши капсулу. Поступово формуємо ринок.

Для виготовлення таких капсул потрібні спеціальні сорти часнику чи годиться будь-яка сировина?

Висушити можна будь-який часник, але тоді і кінцевий продукт буде “будь-який”. Ми використовуємо високоаліїнові сорти; весь часник, з якого робимо капсули, вирощуємо самостійно і контролюємо усі етапи виробництва. Також під суворим контролем тримаємо рівень пестицидів у нашому часнику він нульовий і це підтверджено міжнародними сертифікатами. Для сушіння відбираємо тільки здорові білі зубчики, не використовуємо листя, коріння і гниль (на жаль, деякі виробники таким чином здешевлюють виробництво). Працюємо на сучасному обладнанні, яке бережно висушує часник при +45-50°C такий режим дає змогу зберегти все те цінне, що є в часнику.

Як ти вважаєш, сьогодні є сенс говорити про виготовлення часникових продуктів з доданою вартістю як, скажімо, окремої підгалузі чи все ж таки поки в Україні краще акцентувати на вирощуванні свіжого часнику?

Це складне питання. Часник це нішева культура, а часникові продукти це, по суті, ніша в ніші. Думаю, ключовим має бути аналіз продажу його обсягів і можливостей. Свіжий часник значно легше продати і він продається у суттєво більших обсягах, аніж, наприклад, баночки з часниковими капсулами. Хоча в останніх і більша додана вартість. Слід розуміти також, що вихід на ринок з новим продуктом це величезні затрати часу. Наприклад, GarLike зараз займає багато уваги всієї команди, не лише маркетологів чи обмеженого кола людей.

Чим ще живе “Агро Патріот” сьогодні окрім запуску нового продукту?

У полях зараз активно тривають весняні роботи, погода тішить рясними дощами і це дає надію на хороший урожай. Зараз у нас росте кілька сортів часнику і ми використовуємо декілька методів вирощування. Це дає змогу на практиці побачити і проаналізувати переваги і недоліки кожного сорту і методу. У зв’язку з пандемією ми не збираємо семінари, як робили раніше, але проводимо консультації онлайн та індивідуальні зустрічі на полях.

До речі, якраз наостанок хотіла запитати про пандемію: чи змінила вона щось на часниковому ринку України і світу загалом, в масштабнішому сенсі, а не лише в моментах організації роботи?

Пандемія, звичайно, внесла свої корективи на ринок часнику. І деякі з цих змін вигідні українським експортерам. Зокрема, віра в часникову силу у противірусній боротьбі, підвищила попит на часник у всьому світі. Зросло споживання часнику у Китаї, відповідно країна скоротила експорт, щоб задовольнити свій внутрішній ринок. Окрім цього, слабкий урожай у європейських країнах, зокрема, Іспанії, восени 2020 року спричинив деякий ажіотаж, через який проблем з продажем якісного українського часнику на експорт не було взагалі. Також активнішому експорту сприяє світова тенденція відмови від китайських продуктів на користь аналогів з інших країн. Для виробників якісного часнику це гарна нагода укріпитися на світовому часниковому ринку.

Впевнена, у нас ще не раз буде нагода поговорити про український часник на світовому ринку, про успіхи “Агро Патріота” та GarLike зокрема! Дякую за розмову!

Розмовляла Наталія Кузьо

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram