З початку 2019-го року прямо під час руху пограбували три вантажівки з насінням або засобами захисту рослин. Перевізники відмовляються возити агровантажі в небезпечні райони, а страховики підвищують вартість полісів. Що робити?

В Україні стало небезпечним перевозити насіння і агрохімію. Ночами водіїв фур з агровантажами підстерігають «солов’ї-розбійники», які примудряються «шерстити» кузови прямо по ходу руху фур. Про це під час семінару «Засоби захисту рослин від лабораторії до ринку» від Європейської Бізнес Асоціації, Американської торговельної палати в України та Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» розповів координатор Агрохімічного комітету ЄБА Віктор Погорілий.

— Нещодавно до нас звернулася компанія, яка займається логістикою насіння і агрохімії, — каже Погорілий. — У них була проблема. Страхові відмовилися страхувати вантажі по деяких пунктах. Причина — напади і пограбування фур.

Крадіжки можна поділити на два типи під час імпорту і під час перевезення всередині країни.

Що відбувається? Вантажівка з насінням перетинає кордон з Україною в повному порядку, а під час руху на склад втрачає частину вантажу. Іноді навіть під час руху.

— Прямо на ходу спеціальними зачіпками до фури кріпиться і прилаштовується автомобіль, прорізається дірка в тенті і крадеться насіння, — розповідає Віктор Погорілий. — Найцікавіше, що грабіжники не беруть найближчі до виходу палети. Крадуть те, на що є замовлення. Конкретне насіння або гербіциди. Найчастіше це відбувається під час руху по лісосмузі, явно під прикриттям некомпетентних правоохоронних органів, які «не помічають» цей район. Були випадки, коли крали не просто палети, крали автомобілі повністю. Фури з насінням або ЗЗР просто пропадали.

Часто крадіжки відбуваються вночі, коли водії відпочивають. На жаль, велика частина зон відпочинку не охороняються. Там немає ні камер, ні освітлення.

— Ми зібрали дані по 10-ти компаніях-перевізниках за останні 10 років по крадіжках під час імпорту. І отримали невтішну статистику: у 2013-му році не було жодного подібного випадку, в 2014-му — 6, в 2017 — 9. Цифри по внутрішніх крадіжках приблизно такі ж. Всього ми нарахували близько 50 подібних випадків. І тільки в 2019-му році їх вже було три. Тенденція йде до зростання. Кількість крадіжок не виглядає дуже шокуючою. Але якщо перевести їх в грошовий еквівалент, то виходить, що кілька років тому шкода становила 10-15 тисяч євро, а зараз — близько 100 тисяч євро на рік.

Основний маршрут для крадіжок: Яготин Київ. Особливо небезпечний відрізок від Рівного до Житомира. Така ж ситуація на трасі Миколаїв Київ. І Київ Миколаїв Полтава Кропивницький. Найбільш проблемна ділянка тут це Синельникове Кропивницький Вінниця.

— Ми неодноразово говорили правоохоронним органам про небезпеку саме цих відрізків дороги, але вони їх як і раніше не помічають, — каже Погорілий. — А тим часом логісти вже відмовляються відвозити товар в Запорізьку область, а страхові — страхувати ці перевезення. Ситуація буде погіршуватися в геометричній прогресії, якщо правоохоронні органи нічого не заподіють. Може виникнути ситуація, коли в якихось регіонах не буде вистачати продукції, просто тому, що її туди ніхто не возитиме. І фермерам доведеться самим їздити до дистриб’юторів і самим все купувати і доставляти.

Крадіжки вже призвели до подорожчання вартості перевезень і страхування. І в підсумку це виллється в подорожчання насіння і ЗЗР.

Який вихід? У більшості випадків подібних крадіжок відкриті кримінальні справи.

— Але жодна, починаючи з 2014-го року, не те, що не доведена до суду, в принципі не розслідувалася, — каже Віктор Погорілий. — Робота слідчих закінчується на тому, щоб дати справі номер. Відчуття, що ми повернулися в 90-і роки, де вся територія давно поділена. І якщо хтось на «своїй» території хоче вкрасти, то він вкраде. Це великий удар по репутації країни. Тому ми вважаємо, що справі потрібно надати максимальний резонанс. Щоб поліція зрушила розслідування з мертвої точки. І показала грабіжникам, що вони не залишаться безкарними.

А все, що поки що залишається перевізникам шукати страховиків, які погодяться покрити ризики від крадіжок. І наймати охорону для перевезення насіння і засобів захисту рослин.

Ольга Кромченко

Аби не пропустити найцікавішого, підписуйтесь на наш канал-Telegram